Nieuw in België: op consultatie in het station

door
Liesbeth
Leestijd 3 min.

Brussels Quality Medical zorgt voor een Belgische primeur: begin mei opent het medisch netwerk samen met de vervoersmaatschappij MIVB een spiksplinternieuw medisch centrum in het metrostation in Brussel centraal. Het doel? Ervoor zorgen dat pendelaars en workaholics nog maar amper tijd verliezen door een doktersbezoek, en hun gezondheid niet langer verwaarlozen. «Als het proefproject slaagt, zullen andere centra snel volgen.»

Waaruit is het idee ontstaan?

Brussels Quality Medical (BQM) bestaat uit een netwerk van verschillende poliklinieken en wil toegankelijke geneeskunde aanbieden. «We hebben al vier poliklinieken in de meer ‘achtergestelde' gemeenten van Brussel, waar het sociale aspect enorm speelt. We willen daar hetzelfde niveau van geneeskunde aanbieden als in de iets rijkere gemeentes en privécentra», legt ceo van BQM Patrick Van Achter uit aan Metro. «Veel mensen – zeker bedrijvige vrouwen – besteden te weinig aandacht aan hun gezondheid. Denk maar aan doktersafspraken die we blijven uitstellen door tijdsgebrek. Dat kan dramatische gevolgen hebben.»

Waarom dan de keuze voor metrostations?

«We willen geneeskunde naar de mensen toe brengen, in plaats van andersom», zegt Van Achter vaag. «Daarom hebben we gekozen voor een plaats waar er elke dag veel volk passeert.» Dat BQM zijn pijlen richt op pendelaars, lijkt dus logisch. Maar waarom kiezen voor het metrostation? «Ondergrondse metrostations hebben minder beperkingen. Vergelijk het met een treinstation: daar rijden misschien twee treinen per uur naar je bestemming, en die wil je niet missen. De metro vertrekt om de vijf minuten, waardoor je meer vrijheid hebt als pendelaar.»

Welke diensten ?

Het centrum biedt algemene medische diensten. Je kan er onder meer terecht om bloed te laten nemen en voor voorschriften, eerste hulp of zelfs snelle check-ups. Bovendien werken de artsen van het centrum samen met de huisarts, die binnen de 48 uur ook een verslag krijgt. «Pas op, het is niet de bedoeling dat we de huisdokter volledig vervangen. Bij grotere of ernstige problemen is het nog altijd aangeraden om die een bezoek te brengen», voegt Van Achter daaraan toe.

De voordelen

Het is niet nodig om een afspraak te maken of om een verlofdag te nemen. Het grootste voordeel is dus dat je tijd wint. «Het is veel gemakkelijker en comfortabeler voor de reiziger», bevestigt Van Achter. «Bovendien is het ook geruststellend om te weten dat er een medisch centrum is in een metrostation waar je terecht kan. In geval van een ongeval, kan je bijvoorbeeld snel worden verzorgd.» Daarnaast staat het medisch centrum open voor iedereen, en is het mogelijk om anoniem op consultatie te komen.

Praktische informatie

«In totaal werken er drie verpleegsters, twee artsen en vier mensen bij de receptie. Het centrum zal geopend zijn tussen 6u30 en 19u op weekdagen, en ook op zaterdagochtend. Wat de kosten betreft, zal het prijskaartje iets duurder zijn dan in onze poliklinieken, waar we geregeld mensen behandelen die geen werk hebben. Maar de prijs is vergelijkbaar met een gewoon doktersbezoek.»

Andere centra?

Van Achter droomt er van om een uitgebreid netwerk op poten te zetten in Brussel. «Als de pendelaars positief reageren, volgen er dit jaar nog twee andere centra in Brussel. Tegen 2016 zouden er nog twee of vier bijkomen in de hoofdstad.» Ondertussen onderhandelt de ceo ook met de NMBS om nog andere centra te openen in alle grote steden van ons land. «Op termijn zouden we zelfs gespecialiseerde centra willen openen, zoals bijvoorbeeld een centrum met tandartsen, maar dat is nog niet voor onmiddellijk», besluit hij.