Mobiele Mario stelt teleur

Het kersverse mobiele spel Super Mario Run van Nintendo valt niet in de smaak bij beleggers. Het aandeel keldert en gamers klagen over het prijskaartje. 
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

In de aanloop naar de lancering van Super Mario Run werd meermaals verkondigd dat het dé grote opvolger zou worden van die andere Nintendo-hype, Pokémon Go. En afgaande op de eerste downloadcijfers, leek die voorspelling ook uit te komen.

Uit een analyse van App Annie blijkt dat de besnorde loodgieter in meer dan zestig landen bovenaan het lijstje prijkt van de meest gedownloade spellen in de AppStore. Op de eerste dag werd de mobiele Super Mario zelfs 2,85 miljoen keer geïnstalleerd op een smartphone. Daarmee scoort het spel beter dan Pokémon Go, dat op de releasedag ‘slechts' 900.000 keer werd gedownload.

Te duur

Toch moet dat record genuanceerd worden. Terwijl Super Mario Run in 151 landen tegelijk gelanceerd werd, deed Pokémon Go land per land zijn intrede. Bovendien reageren heel wat spelers beteuterd. Zo heeft het spel in de Amerikaanse AppStore 50.000 recensies verzameld en haalt het amper 2,5 sterren op 5, schrijft CNN.

Vooral de prijs jaagt de gebruikers op stang. De eerste drie levels zijn gratis, maar om verder te gaan moet je 9,99 euro neertellen. Niet fair, vinden de spelers, zeker omdat het niet gespeeld kan worden zonder internetverbinding.

"Zo'n bedrag vragen voor de toegang tot de rest van het spel is gigantisch", legt Daniel Ahmad, een analist voor het onderzoeksbureau Niko Partners uit aan Bloomberg. "Vooral omdat de meeste mobiele games vandaag gratis zijn."

Beleggers lijken te schrikken van dat lauwe onthaal. Op de beurs van Tokio heeft het aandeel van Nintendo gisteren 7% verloren. Bij het Japanse bedrijf DeNa, dat mee de game ontwikkelde, kelderde het aandeel eveneens met 14%. En ook daarin verschilt het nieuwe paradepaard van Nintendo met het spel rond de Pokémon-figuurtjes. Amper een week nadat Pokémon Go uitkwam, zag de Japanse gameproducent het aandeel met meer dan 50% stijgen.

"Investeerders zijn teleurgesteld door het verdienmodel", vat Nomura Securities-analist Junko Yamaura het probleem samen op CNN. De kans dat Super Mario Run het nieuwe pronkstuk wordt van Nintendo, is volgens hem dan ook redelijk klein.