Microsoft koopt LinkedIn

Softwarereus Microsoft neemt sociaal netwerk LinkedIn over voor 26,2 miljard dollar (omgerekend 23,3 miljard euro) cash. LinkedIn behoudt zijn merknaam, bedrijfscultuur en onafhankelijkheid, aldus Microsoft.
door
Charlotte
Leestijd 2 min.

Microsoft betaalt 196 dollar (174,2 euro) per aandeel van het professionele sociaalnetwerkbedrijf. Dat komt overeen met een premie van 49,5% tegenover de slotkoers van het beursgenoteerde LinkedIn. De technologiegigant uit Redmond betaalt maar liefst 12 keer de omzet voor LinkedIn en kleeft zo een waarde van meer 60 dollar (53,3 euro) op iedere LinkedIn-gebruiker, aldus De Tijd.

Microsoft wil de overname voor het einde van dit jaar afronden, na groen licht van de concurrentieautoriteiten. De twee raden van bestuur stemden al in met de deal, maar de LinkedIn-aandeelhouders moeten hun fiat nog geven. Reid Hoffman, de stichter en belangrijkste aandeelhouder van LinkedIn, stemde overigens voorafgaand in met de deal, die zal voor hem een goede zaak zal zijn.

Het beste van twee werelden

"We combineren 's werelds leidende cloudprovider met 's werelds leidende professioneel netwerk", zo kondigde Microsoft-CEO Satya Nadella (foto) de overname aan op Twitter. Zo wil hij de groei versnellen van het professionele sociaalnetwerk en die van Microsoft's bedrijfsproducten, zoals bijvoorbeeld het kantoorpakket Office. De overname is Nadella's eerste grote zet sinds hij in 2014 het roer overnam van Steve Ballmer. Microsoft benadrukt ook de groei van LinkedIn op de mobiele markt. Zes op de tien LinkedIn-leden gebruikt de applicatie vandaag via een smartphone of tablet.

Mobiele verankering

Op LinkedIn kunnen gebruikers zich professioneel voorstellen en in contact komen met andere leden van de zakelijke markt. Bedrijven gebruiken het netwerk vaak bij de aanwerving van werknemers. In de eerste drie maanden van 2016 steeg het aantal gebruikers van LinkedIn van 414 naar 433 miljoen. CEO Jeff Weiner blijft aan boord, en streeft net als Microsoft-CEO Nadella op meer integratie van de producten van de twee bedrijven. LinkedIn behoudt wel zijn status als apart merk.