Metro test als eerst de elektrische Harley

Harley Davidson roept veel associaties op, maar elektrisch rijden is daar geen van. Tot nu. Metro-journalist Jelle Mampaey  mocht de allereerste elektrische Harley testen.
door
Hans
Leestijd 2 min.

De ‘Project Livewire' zou tegen 2020 op de markt moeten komen.

Het gaat dus nog om een prototype. De motor heeft niets van een vertrouwde Harley. Het merk heeft er bewust voor gekozen geen traditionele Harley met batterijen te maken, maar een totaal andere weg in te slaan.

Flashy ledverlichting, een sexy snoet en vinnig als een visje in het water. De Project Livewire ziet er strak uit en rijdt verrassend aangenaam. Met zijn beperkte gewicht (nauwelijks 200 kilogram) en impressionant acceleratievermogen (van 0 naar 100 km/u in 4 seconden!) is het genieten van start tot finish. De Livewire heeft geen versnellingen, maar dat went snel. De topsnelheid ligt rond de 160 km/u, een gevolg van de afwezigheid van versnellingen.

Ronkende zwaargewichten

Zijn de Harleyrijders, verknocht als ze zijn aan hun benzineslurpende ronkende zwaargewichten, klaar voor een fijnbesnaard elektrisch model? Dat hoeft eigenlijk zelfs niet. Harleyfans moeten uiteraard niet vrezen dat hun vertrouwde modellen zullen verdwijnen. Het merk hoopt met deze motor vooral een nieuw jong en hip publiek aan te spreken. De feedback op basis van de ongeveer 10.000 uitgevoerde tests is volgens Martin Mulder van Harley Davidson Benelux positief, ook bij Harleyrijders. “Zo'n 84% van de testers is positief en 72% geeft zelfs aan dat ze hem zouden kopen.” Toegegeven: ook wij konden ons enthousiasme moeilijk verbergen bij de bevraging na de circuittest.

Batterijduur

Het grote probleem is momenteel de batterijduur. Je kan zo'n 85 kilometer rijden, waarna de machine 3,5 uur aan het stopcontact moet hangen. “Dat is eigenlijk te weinig om de motor praktisch bruikbaar te maken”, zegt Mulder. “Batterijtechnologie ontwikkelt zich momenteel heel snel. Hopelijk gaat het zo snel vooruit dat we binnen enkele jaren een motor hebben die ver genoeg kan rijden om acceptabel te zijn voor motorrijders.”

Hét discussiepunt van de dag is echter het geluid. Is een Harley zonder ronkende motor nog een Harley? De fabrikant koos ervoor om de ‘Harley-sound' niet te proberen nabootsen, maar ging toch op zoek naar een uniek ‘elektrisch geluid'. Volgens sommigen doet het denken aan een opstijgende straaljager. Het staat buiten kijf dat dat wennen is, maar als het geluid het enige argument is om niet elektrisch te rijden, zet je beter gewoon een cd'tje met ronkende motoren op bij een frisse pint in je zetel.