Leerachterstand niet meer in te halen: experts opperen om leerstof te schrappen

Het onderwijs maakt zich ­almaar meer zorgen over de leerachterstand die kinderen oplopen door de coronacrisis. Experts stellen voor om te snoeien in de leerstof, dat schrijft Het Nieuwsblad.
door
silke.vandenbroeck
Leestijd 2 min.

"De achterstand krijgen we dit jaar niet weggewerkt", zegt Lieven Boeve, topman van Katholiek ­Onderwijs Vlaanderen. "Daarvoor moeten we in één jaar doen waar je normaal anderhalf jaar voor nodig hebt."

'Essentiële leerdoelen'

Experts, onder wie OESO-onderwijstopman Dirk Van Damme, gooien daarom de ­optie op tafel om te snoeien in de leerstof. Net zoals eind vorig schooljaar na de lockdown werd afgesproken dat scholen enkel nog moesten focussen op de 'essentiële leerdoelen'.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil zelf nog niet ­meteen schrappen in de leerstof. "Dat is zoals vroegtijdig de handdoek werpen. Voor mij is leerstof selecteren de laatste optie."

Boeve noemt het schrappen van leerstof een mogelijke oplossing op de korte termijn. "Maar het is niet omdat je bepaalde leerstof niet strikt nodig hebt om naar het volgende jaar te gaan, dat die niet belangrijk is. Dan moeten we kijken of we dat ­later moeten inhalen."

Katholiek Onderwijs Vlaanderen doet momenteel een bevraging bij leerkrachten over de leervertraging. De topman wil niet vooruitlopen op de feiten tot de resultaten van die bevraging bekend zijn.

Extra middelen nodig

Scholen sparen kosten noch moeite om de corona-effecten op hun leerlingen zo veel mogelijk weg te werken, klinkt het bij het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. "We hebben vastgesteld dat we de leervertraging die we opliepen vorig schooljaar gedeeltelijk hebben kunnen wegwerken door sterk te gaan remediëren. Onze scholen hebben werkelijk alles uit de kast gehaald. Maar we stelden tegelijkertijd vast dat er nog steeds werk aan de winkel is", verklaart afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck. Ze vraagt om extra middelen vrij te maken om leerkrachten te ondersteunen bij het wegwerken van de leervertraging.