Kansspeloperatoren adverteren niet tijdens WK-wedstrijden Rode Duivels

door
Belga
Leestijd 2 min.

De vijf grootste private kansspeloperatoren, die verenigd zijn in de sectorvereniging BAGO, lanceren naar aanleiding van het WK voetbal een preventiecampagne om verantwoord spelgedrag te promoten. Ze zullen ook geen commerciële tv-spots tonen tijdens de eerste drie wedstrijden van de Rode Duivels, al komen er wel spots over de preventiecampagne tijdens die wedstrijden. De kansspeloperatoren willen mensen "sensibiliseren voor tekenen van problematisch spelgedrag en hen de weg wijzen naar bestaande hulpmiddelen", staat te lezen in een persbericht. Bovendien wijzen ze op de gevaren van illegale aanbieders van kansspelen.

Daarnaast verbinden de vijf bedrijven zich ertoe om tijdens de eerste drie wedstrijden van de Rode Duivels geen commerciële tv-spots te tonen. Wel zullen er spots van de preventiecampagne getoond worden tijdens de uitzendingen op RTBF. In hun persbericht benadrukken ze dat "ethische en verantwoordelijke reclame" voor kansspelen belangrijk is. "Zonder reclame wordt het voor de speler totaal onduidelijk wat legaal en wat illegaal is. Illegale kansspeloperatoren houden per definitie geen rekening met de wettelijke bepalingen en hebben lak aan consumentenbescherming", klinkt het.

De timing van de lancering van de preventiecampagne is opvallend. Morgen lanceert de Kansspelcommissie ook een preventiecampagne naar aanleiding van het WK voetbal. Die campagne zal gericht zijn op jongeren. De boodschap is dat de sportbeleving moet primeren op het volgen van eventuele gokresultaten op een smartphone-scherm, zegt de Kansspelcommissie, die nog geen inhoudelijke informatie over de campagne wil geven.

De Belgian Association of Gaming Operators (BAGO) is de vereniging van de vijf grootste private kansspelondernemingen in België (Ardent Group, BetFIRST, Golden Palace Group, Napoleon Games, Kindred). Zij vertegenwoordigen de meerderheid van de fysieke en digitale privémarkt van kansspelen. Samen zijn ze goed voor 90 procent van de reclame-uitgaven voor private kansspelen.

bron: Belga