Justin Hurwitz, de componist van de muziek van La La Land

In februari won de musical La La Land zes Oscars. Twee daarvan waren voor de muziek van Justin Hurwitz. Zijn uiterst jazzy composities werden vervolgens onder de aandacht gebracht in een reeks shows die over de hele wereld worden opgevoerd. Het principe? De film wordt op het grote doek vertoond, begeleid door een symfonisch orkest dat de filmmuziek live speelt. Metro kreeg de kans om de componist enkele vragen te stellen.
door
Liesbeth
Leestijd 3 min.

In een scène van de film zegt het hoofdpersonage Sebastian dat jazz bijna dood is. Vind je dat hij gelijk heeft?

Justin Hurwitz: "Ik denk dat Sebastian verwijst naar een klassiekere, oudere vorm van jazz. Er zitten echter veel nieuwe en moderne elementen in jazz. Er is een constante evolutie. En dat maakt het juist boeiend. Persoonlijk denk ik niet dat jazz bijna dood is."

Sebastian zegt ook dat jazz muziek is om naar te kijken. Was dat de reden om de show te maken?

"Dat klopt. Jazz is een spectaculair muziekgenre. Het boeiende van de show is dat de mensen de kans krijgen om de jazz live te zien, om alle muzikanten te zien spelen bij de beelden van de film, met de instrumenten in de spotlights, de beweging van de muzikanten... Dat allemaal voor jou zien staan, is ontzettend indrukwekkend wanneer je naar zo'n film kijkt. Het heeft ook iets sprookjesachtig."

Maakt jazz integraal deel uit van de cultuur van Los Angeles?

"Ja, hier zijn veel vrij bekende clubs die al heel lang bestaan. Ze brengen goede jazz, echte jazz. De jazzclub van de film The Baked Potato is trouwens wel degelijk een van de oudste clubs van L.A. Hier in Los Angeles is er echt een jazzcultuur en natuurlijk is dat dan ook een rode draad in de film."

Is het de eerste keer dat jouw muziek door een symfonisch orkest wordt gespeeld?

"Het is de eerste keer dat ze op die manier als concert wordt opgevoerd."

Heb je je muziek moeten bewerken om ze af te stemmen op zo'n type voorstellingen?

"Een klein beetje maar … Voor de film hebben we eigenlijk stuk per stuk, instrument per instrument opgenomen en vervolgens alles samengevoegd. Voor de show speelt het orkest echter live. Iedereen moet dus hetzelfde tempo aanhouden: de instrumenten, de zangstemmen enz. Het werk voor de show hield dus in om de verschillende onderdelen van de muziek op een vlotte manier samen te brengen. Maar dat was niet zo ingewikkeld."

Welk gevoel kwam er bij je op toen dit orkest je muziek voor het eerst speelde?

"Het was heel spannend! Dat is voor mij het mooiste van dit avontuur. Mijn muziek op zo'n manier voor mijn ogen tot leven zien komen, was echt heel ontroerend."

De tournee werd in België afgesloten. Hoe voel je je nu na deze ervaring?

"Het was prachtig en ik ben bijzonder vereerd dat ik er op die manier deel van heb mogen uitmaken. Ik hoop dat het publiek ervan genoten heeft, ik heb in ieder geval de indruk van wel. Het is een nieuwe en interessante manier om de film te bekijken... Zo wordt het mogelijk om de muzikanten met hun ongelooflijke muzikaliteit in de bloemetjes te zetten."

Je won twee Oscars voor de muziek van La La Land. Wat een bevestiging op je 31ste!

"Ja, maar het is geen doel. Ik werk vandaag aan een nieuw soundtrackproject voor Damien (Chazelle, de regisseur van La La Land, n.v.d.r.). Maar daar kan ik niets meer over zeggen!"

Lucie Hage