'Hoe zal ik het zeggen' wint meest prestigieuze award ter wereld

Het VTM-programma ‘Hoe Zal Ik Het Zeggen?' heeft de International Emmy Award voor beste ‘Non-Scripted Entertainment' gewonnen. Daarmee wint productiehuis Shelter de prestigieuze prijs al voor de derde keer.
door
koen.de.nef
Leestijd 3 min.

Het candid camera-programma ‘Hoe zal ik het zeggen' heeft vannacht op de 46ste International Emmy Awards in New York de Emmy gewonnen in de categorie ‘Non-scripted Entertainment'. In het programma brengt komiek Jens Dendoncker op een bijzonder originele manier een belangrijke boodschap over aan iemand die de deelnemers dierbaar is. Zo werden onder andere Rik Verheye, Alex Agnew en Wendy Van Wanten al stevig beetgenomen.

Met deze Emmy versloegen de mensen achter Shelter bekende programma's zoals ‘MasterChef Australia', ‘Top Chef Mexico' en het Thaise programma ‘The Mask Singer'. Het is al de derde keer dat productiehuis Shelter van Tim Van Aelst een Emmy-award naar huis neemt. In 2011 wonnen ze al een Emmy voor ‘Benidorm Bastards' en in 2014 eentje voor ‘Wat Als'.

Ongeloof

Tim Van Aelst, director & showrunner bij Shelter, kan zijn geluk niet op. “Een hattrick noemen ze dat zeker, hé? We kunnen amper geloven onze derde Emmy Award in handen te hebben! Dan mag je er al wel twee op zak hebben, toch staan we hier nog steeds als bescheiden tv-makers uit een klein landje tussen die internationale kanonnen. En als je dan plots ‘Did you get the message?' (de internationale titel) door de speakers hoort galmen, dan volgt euforie... Maar tegelijk duurt het toch wel even voor dat écht doordringt. Dit gevoel went nooit. Maar hoe zalig is het om met een nieuw format, een onervaren presentator en een geweldig team van creatievelingen deze prestigieuze prijs te krijgen! En dan nog op het moment dat ons tweede seizoen net op antenne ging in België, een seizoen waar we minstens even trots op zijn als het vorige”, vertelt hij in Het Nieuwsblad.

Ook Sofie Peeters, showrunner & producer bij Shelter heeft niets anders dan lof voor het hele team. “Wàt een teamprestatie is dit! Een geweldig leuk format bedenken is één ding, er een succes van maken is nog een heel ander paar mouwen. Dat lukt alleen als je als team dag en nacht werkt. Of zo hebben wij het toch gedaan. Deze award is voor onze redactie, cameramannen die ondertussen pro's zijn in zich verstoppen, monteur, producer, productieassistenten, researchers, geweldig dankbare ‘targets',.… noem maar op. Jens kon helaas niet mee reizen naar New York, maar is as we speak aan het vieren met de rest van de Shelter-vrienden. Ik kijk er al naar uit terug naar Antwerpen te vliegen om samen met hen een feestje te bouwen”, klinkt het.

Niet de eerste prijs

Het is niet de eerste keer dat ‘Hoe zal ik het zeggen' in de prijzen valt. Eerder won het VTM-programma ook al een GOLD Award op het WorldMediaFestival in Hamburg in de categorie ‘Entertainment: Comedy' en op de internationale tv-beurs MipTV in Cannes won het de prijs voor ‘Beste Nieuwe Comedyformat'.

Vorig jaar haalde ‘Hoe zal ik het zeggen' wekelijks 700.000 kijkers. Gisterenavond is het tweede seizoen van start gegaan. Binnenkort is ook een Duitse versie van het programma op VOX te zien.

The 2018 International Emmy Award for Non-Scripted Entertainment goes to “Did You Get The Message?" produced by SHELTER #Belgium @jensdendoncker

— Intl Emmy Awards (@iemmys) 20 november 2018

We hebben hem! We hebben hem! #iemmy2018

— Jens Dendoncker (@jensdendoncker) 20 november 2018