Goedkope iPad moet tabletmarkt boost geven

De Amerikaanse computergigant Apple heeft een nieuwe iPad voorgesteld. Die zal een pak goedkoper zijn dan zijn voorganger. Daarnaast krijgt de iPhone 7 een rode variant, waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat.
door
Heleen
Leestijd 2 min.

De bekendmaking kwam er zonder toeters en bellen, maar op de sociale media gonsde het gisteren wel van de geruchten. De webstore was niet toegankelijk, maar toonde enkel het korte bericht: "We hebben iets speciaals in petto voor jullie. Kom dus snel terug". Niet veel later onthulde Apple dan zijn nieuwe iPad (9,7 inch), de opvolger van de iPad Air. Het nieuwste snufje heeft een helderder scherm en "is de goedkoopste ooit". Zo zal de versie van 32GB met wifi 399 euro kosten. De verkoop start op 24 maart in de Verenigde Staten en ruim twintig andere landen. Het is niet duidelijk of België daarbij zal zijn. Andere landen volgen in mei.

Met de nieuwste worp hoopt het bedrijf de slabakkende tabletmarkt nieuw leven in te blazen. Met de lancering van de iPad in 2010 schudde Apple de markt compleet door elkaar, maar sinds 2013 is het vet van de soep en daalt de verkoop. De fabrikanten geven de tablet echter nog niet op. Ook Apples belangrijkste concurrent Samsung lanceerde onlangs een nieuw model.

"Aidsvrije generatie"

Verder komt er ook een knalrode versie van de iPhone 7 en iPhone 7 Plus. Daarvan gaat een deel van de opbrengst naar Global Fund, een organisatie die hiv en aids bestrijdt. In de aankondiging benadrukt CEO Tim Cook dat het bedrijf "de wereld een stap dichter wil brengen naar een aidsvrije generatie".

Concurrentie met Instagram

Ten slotte werd er ook een nieuwe app gelanceerd. Met de toepassing Clips kunnen gebruikers korte video's opnemen en delen op sociale media. Daarmee lijkt Apple de concurrentie verder aan te gaan met de populaire apps Instagram en Snapchat.