GO! onderwijs: "We moeten ervoor zorgen dat alle kinderen hun talenten kunnen ontplooien"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap vindt het jammer dat het blijkbaar nog steeds niet lukt om alle jongeren dezelfde kansen te geven. "We werken er heel hard aan om iedereen te betrekken en rekening te houden met de talenten van elk kind", zegt woordvoerster Johanna Laurent vandaag. Leerlingen uit kansarme of allochtone gezinnen krijgen op school sneller een B-attest dan hun studiegenootjes met een andere achtergrond, blijkt uit een studie van KU Leuven, UGent en ULB in opdracht van gelijkekansencentrum Unia. Dat heeft ook gevolgen op latere leeftijd: de kinderen die een B-attest krijgen, belanden vaker in richtingen die hen minder goed voorbereiden op hoger onderwijs.

Volgens het GO! gaat het niet om het eerste rapport dat aantoont dat er kansenongelijkheid is in de scholen. "Klassen zijn zeer divers en het is vaak moeilijk om alle kinderen even goed te begeleiden. We doen echter al van alles om daar verandering in te brengen", zegt Laurent. Zo wordt gebruikt gemaakt van 'co-teaching', waarbij twee leerkrachten voor een klas staan. Dan kan een van de leerkrachten zich bezig houden met specifieke leerlingen en die jongeren mee omhoog trekken. "Co-teaching gebeurt steeds vaker, en we zien dat dat leidt tot goede resultaten", klinkt het.

Daarnaast heeft het GO! veel aandacht voor de problematiek in zijn lerarenopleiding en de nascholingen. "Leerkrachten moeten zich ervan bewust zijn. Het is aan de leerkrachten en de klassenraad om de talenten van het kind te stimuleren, en er zo ver mogelijk op in te gaan", aldus Laurent.

Het GO! werkt naar eigen zeggen ook heel hard aan de herwaardering van de zogezegd "lagere" richtingen in het onderwijs. "Alle opleidingen zijn gelijkwaardig. Belangrijk is dat leerlingen hun talenten kunnen ontwikkelen, voor de ene zal dat bijvoorbeeld loodgieter zijn voor de andere wiskunde. Achtergrond mag daarbij niet spelen", zegt Laurent nog.

bron: Belga