Europa legt Google monsterboete van 2,42 miljard op

De Europese Commissie heeft Google een monsterboete opgelegd van liefst 2,42 miljard euro. De Amerikaanse internetgigant wordt bestraft omdat het misbruik heeft gemaakt van de dominante marktpositie van zijn zoekmachine.
door
Kevin
Leestijd 2 min.

Wat heeft Google precies misdaan?

De zoekmachine waarmee Google zijn bekendheid heeft verworven, is veruit de populairste in Europa. Zo'n 90% van alle zoekopdrachten op het continent worden uitgevoerd via Google.

Maar de internetgigant biedt ook tal van andere diensten aan, waaronder Google Shopping. Het bedrijf lanceerde in 2004 een tool waarmee consumenten producten en prijzen kunnen vergelijken. Aanvankelijk was dat geen succes, tot Google in 2008 besliste om zijn eigen shoppingdienst systematisch een prominente plaats tussen de zoekresultaten te geven. Google past die praktijk toe in dertien Europese landen, waaronder België sinds 2013.

Volgens de Europese Commissie druist dat in tegen het mededingingsrecht, dat eerlijke concurrentie mogelijk moet maken. «Het ontzegde andere bedrijven de kans om te concurreren op basis van verdiensten en om te innoveren. En het ontzegde consumenten een echte keuze tussen diensten», licht eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager (foto) de beslissing toe.

Waarom is de boete zo hoog?

Het bedrag dat de Europese Commissie eist, is een nieuw record. De hoogste boete tot dusver werd opgelegd aan Intel, dat in 2009 1,1 miljard moest neertellen. De som van 2,42 miljard euro is berekend op basis van de inkomsten die Google uit de shoppingdienst ophaalde in de betrokken landen. Het recordbedrag is volgens de Commissie gerechtvaardigd vanwege de duur en de ernst van de inbreuk op de Europese concurrentieregels. Als Google bovendien binnen negentig dagen geen einde maakt aan de illegale praktijk, riskeert het bedrijf nog eens extra strafsommen.

Welke gevolgen heeft dit voor Google?

De internetgigant is het niet eens met de beslissing en overweegt gerechtelijke stappen. Vestager maakt zich sterk dat de Commissie zijn werk grondig gedaan heeft en dat dit een precedent schept. Andere diensten van Google kunnen zo op basis van de dominante positie ook onder de loep genomen worden. Bovendien lopen er nog twee onderzoeken van de Europese Commissie tegen het Amerikaanse bedrijf: naar het besturingssysteem Android en advertentiemakelaar AdSense.