«Elk beeld moet een connectie met Canon hebben»

Om de vijf jaar organiseert Canon zijn eigen expo waar toekomstplannen en komende producten uit te doeken worden gedaan. Het Japanse bedrijf staat vooral bekend voor zijn printers en camera's maar toont op de Canon Expo dat het heel wat in zijn mars heeft.
door
Kevin
Leestijd 3 min.

«Wie een boete krijgt voor door het rood te rijden, heeft die waarschijnlijk aan Canon te danken. Mijn excuses», grapte Fuijo Mitarai, de CEO van Canon, tijdens zijn keynote speech. De Japanner rondde eerder dit jaar de kaap van de tachtig maar lijkt nog steeds razend ambitieus. «In de toekomst moet elk beeld een connectie met Canon hebben» treedt Rokus van Iperen, CEO voor de afdeling Europa, Midden-Oosten en Afrika, zijn baas bij. Al snel wordt duidelijk dat Canon die uitspraak bijzonder serieus neemt. Hun visie van de ‘Internet of Things' heet immers de ‘Imaging of Things', waarbij beelden een essentiële rol spelen.

Oogje in het zeil

Om de constante innovatie bij te houden, plant Canon vaker samen te werken met andere bedrijven. Een voorbeeld dat in de verf wordt gezet, zijn de overnames van Axis en Milestone. Axis is een veteraan op het vlak van beveiligingscamera's en netwerkvideotechnologie, terwijl Milestone zich toelegt op software voor videobeveiliging. Gecombineerd met de optica van Canon ontstaat een indrukwekkend systeem voor beveiligingscamera's. Analyses tonen leeftijd, geslacht, bewegingspatroon ... Een ultiem systeem voor stedelijke surveillance, maar evengoed om winkels of toeristische centra te optimaliseren.

Corebusiness

Canon boort dus nieuwe markten aan, maar vernieuwt ook zijn kernactiviteiten. Zo exposeert het bedrijf toestellen waarmee mammografieën snel en pijnloos worden, 8k-camera's die levensechte beelden schieten, 250 megapixelcamera's waarmee het mogelijk is details te fotografen op een afstand van drie kilometer ... De imposantste nieuwigheid op dit vlak is misschien wel Super Creative Printing. Met deze technologie worden schilderijen van grootmeesters als Vermeer en Rubens ingescand en uitgeprint tot in het kleinste detail. Zelfs de textuur en glans van de olieverf worden perfect nagebootst, zodat eender wie zorgeloos een meesterwerk kan aanraken.

Naar de toekomst

Naast bestaande technologieën vernieuwen en verbeteren, onderzoekt Canon ook volledig nieuwe ideeën. Het ‘Home of the Future' biedt waarschijnlijk de beste weergave van hoe ‘Imaging of Things' in zijn werk zal gaan. Tijdens de demonstratie zet een vrouw een camera op tafel. Meteen tovert een projector de foto's en video's die in het geheugen van de camera staan op tafel. Met enkele handbewegingen bevestigt de vrouw de foto's aan een doodgewone olielamp. Wanneer ze de lamp later op tafel plaatst, komen dezelfde foto's opnieuw te voorschijn. Foto's kunnen zo ook gelinkt worden aan video's. Een fotoboek op de tafel staat de dame toe eenvoudigweg video's af te spelen op het geconnecteerde scherm achter haar.

Een andere opmerkelijke vooruitgang is Mixed Reality (MREAL), waarbij de echte wereld gecombineerd wordt met computerbeelden dankzij een opzichtige technologische bril. Virtuele ontwerpen worden op levensgroot formaat gebracht. Gebruikers kunnen rondwandelen of zelfs interageren met de ontwerpen.

Of Canon in de toekomst daadwerkelijk een rol zal spelen in elk beeld durven we niet zeggen. Dat het bedrijf meewerkt aan het beeld van de toekomst (en de toekomst van beeld) valt echter niet te ontkennen.

(ks)