Eigen winkel beginnen? Dit heb je zoal nodig

Er zijn steeds meer winkels te vinden in België, blijkt uit statistieken van nationaal statistiekbureau Statbel. Het openen van een eigen shop is een grote droom voor veel mensen. Met de juiste voorbereiding kan ook jij een eigen winkel beginnen.

door
Online redactie
Leestijd 4 min.

Om je een handje te helpen, lees je in dit artikel meer over de benodigdheden die je nodig hebt bij het starten van een eigen winkel. Denk bijvoorbeeld aan een mobiel pinapparaat, een winkelpand en een ondernemingsplan.

Schrijf je in als ondernemer bij een erkend ondernemingsloket

Als eerst is het belangrijk om te weten dat je als eigenaar van een winkel een ondernemer bent. Je gaat immers geld verdienen met je eigen bedrijf en daarom is het nodig om je in te schrijven als ondernemer bij een erkend ondernemingsloket in België. Zorg ervoor dat je op dat moment al over een zichtrekening beschikt bij de bank die je kunt gebruiken voor je bedrijf. Na je inschrijving ontvang je een ondernemingsnummer en wordt je bedrijf opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Voilà: je kunt beginnen met ondernemen. Om een eigen winkel te openen, heb je natuurlijk nog wel wat dingen nodig. Wat in ieder geval fijn is om te weten is dat zeven op de tien startende ondernemers veel gelukkiger is dan in loondienst.

Doe markt- en brancheonderzoek voor goede match

Misschien weet je vanaf het begin al wat je wilt gaan verkopen of wellicht ben je nog niet verder gekomen dan één productcategorie. Het is in ieder geval sowieso aan te raden om markt- en brancheonderzoek te doen zodat je precies weet waar vraag naar is. Wanneer er bijvoorbeeld al tien winkels in een stad zijn die hondenriemen verkopen, moet je je afvragen of het wel handig is dat je óók een shop opent binnen deze niche. Daarom is het verstandig om de locatie waar je een winkel wilt gaan openen mee te nemen in je onderzoek en je ondernemingsplan. In dat plan schrijf je je ideeën, je doelen, je doelgroep en meer over de branche waarin je aan de slag gaat.

Ga op zoek naar een locatie voor je winkel

Weet je eenmaal wat je wilt gaan verkopen dan is het handig om op zoek te gaan naar een fysieke plek die je om kunt toveren tot winkel. In de meeste steden vind je volop lege panden waarvan de gemeente maar wat graag zou willen dat ze gevuld worden. Kijk goed naar de locatie en of het een match is met jouw wensen, ideeën en producten die je verkoopt. Controleer ook of er speciale vergunningen nodig zijn en wat het precieze bestemmingsplan vanuit de gemeente van het winkelpand is. Het is bijvoorbeeld wel zo'n fijn idee om te weten dat het pand niet over een paar maanden gesloopt gaat worden.

Zorg voor goede voorraadbeheer voor de shop

Een winkel is geen winkel zonder dat er items te koop zijn. Daarom moet je er tijdig voor zorgen dat je voldoende voorraad hebt van datgene dat je wilt gaan verkopen. Omdat je naar alle waarschijnlijkheid verschillende producten gaat verkopen, is het verstandig om een goed voorraadbeheer te hebben. Dat kun je regelen met diverse programma's die alle verkopen voor je registreren. Dit soort software is vaak ook nog eens te koppelen aan je administratie en aan de kassa waardoor je veel minder werk hebt aan voorraadbeheer. Ideaal!

Richt de winkel in met benodigdheden en meubels

Natuurlijk is het handig wanneer je de nodige voorraad binnen hebt, maar je moet de winkel ook nog mooi en aantrekkelijk inrichten. Kijk goed naar de sfeer die je uit wilt stralen. Ga je voor een kleurrijk geheel of kies je liever voor rust met natuurlijke tinten en materialen? Het is afhankelijk van wat je verkoopt hoe de shop er qua design uit komt te zien. Vergeet ook niet om te investeren in handige apparatuur zoals een mobiel pinapparaat en een digitaal kassasysteem. Het voordeel van een mobiel pinapparaat is dat dit apparaat altijd gekoppeld is aan de kassa en dat klanten snel en veilig kunnen betalen. Dat is wel zo klantvriendelijk.

Huur tot slot personeel in voor je winkel

Wat tot slot erg belangrijk is om een winkel te runnen, is het inhuren van personeel. De kans is groot dat je in het begin veel shifts zelf gaat draaien omdat je nog niet veel geld over hebt om mensen aan te nemen. Maar: je kunt niet al het werk zelf doen. Daarbij kun je zeker hulp gebruiken van minstens één of twee personen. Maak duidelijke afspraken met het personeel en stel een overzichtelijke arbeidsovereenkomst op waarin de afspraken over de functie, uren werk per week, vrije dagen, loon en opzegtermijn staan opgesteld.