Dove-campagne onthult pijnlijke waarheid over jongeren en hun zelfbeeld

door
Hans
Leestijd 1 min.

Op het Sundance Film Festival stelde het cosmeticamerk Dove zijn allernieuwste kortfilm voor, genaamd 'Selfie'. Hierin gaan ze op zoek naar hoe sociale media onze blik op de 'ultieme' schoonheid kan veranderen. Het experiment maakt deel uit van de Dove Real Beauty-campagne, waar eerder al verschillende filmpjes voor gemaakt werden.

Moeders en dochters werden gevraagd om selfies te nemen die de lichaamsdelen die ze het meest haten juist wel in de kijker te zetten. Je ziet eerst hoe de meisjes gefrustreerd raken doordat ze de perfecte selfie willen nemen die hun meest 'natuurlijke' look weerspiegeld. "In de spiegel dek ik een stuk van mijn arm af, zodat die dunner lijkt", vertelt een meisje aan haar moeder. Om dan nu een selfie te nemen waar haar arm wel benadrukt wordt, is niet zo een makkelijke opdracht als het lijkt.

Verrassend is dat de moeders er vooral voor zorgen dat hun kinderen niet tevreden zijn met hoe ze voor de dag komen. Vele moeders geven hun onzekerheden door aan hun kinderen door er constant zelf over te klagen.

Uiteindelijk werden alle 'lelijke' selfies tentoongesteld en ontvingen ze enorm veel positieve reacties. Hiermee wil Dove laten zien dat onzekerheden vaak niet te zien zijn op persoonlijke foto's en we onze eigen schoonheid moeten proberen te herdefiniëren.

Bekijk hier de hele film: