Dit zijn de tien veiligste vliegtuigmaatschappijen

De website AirlineRatings.com, die gespecialiseerd is in het in kaart brengen van cijfergegevens over luchtvaartmaatschappijen, heeft een lijst met de veiligste maatschappijen opgesteld.
door
Mare
Leestijd 2 min.

De Australische luchtvaartmaatschapij Quantas voert de lijst aan. Volgens AirlineRatings was het bedrijf de voorbije decennia telkens een voorloper bij elke grote evolutie op het vlak van veiligheid. Qantas, die ook in het bezit is van de jongste vloot, zou volgens de website een richtpunt moeten zijn voor andere luchtvaarmaatschappijen als het gaat om degelijkheid en veiligheid.

Air New Zealand, British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, EVA Air, Finnair, Lufthansa en Singapore Airlines vervolledigen de top tien. Elk van deze maatschappijen zou de concurrentie een stap voor zijn op het vlak van veiligheid en bij het lanceren van nieuwe toestellen.

Veilig lowcostvliegen

Voor het eerst heeft AirlineRatings dit jaar ook een lijst gemaakt van de tien veiligste lowcostmaatschappijen. In alfabetische volgorde zijn dat: Aer Lingus (Ierland), Alaska Airlines (VS), Icelandair (IJsland), Jetblue (VS), Jetstar (Australië), Kulula.com (Zuid-Afrika), Monarch Airlines (VK), Thomas Cook (VK), TUIfly (Duitsland) en WestJet (Canada).

«In tegenstelling tot een aantal andere lagekostenluchtvaartmaatschappijen, hebben deze maatschappijen allemaal uitstekend gescoord op het vlak van veiligheid», verklaart Geoffrey Thomas, redacteur bij AirlineRatings.com tegenover CNN. «Lage kosten staan niet gelijk aan weinig veiligheid», besluit hij.

Vier gebuisden

Van de 449 maatschappijen die AirlineRatings bestudeerde, kregen er 149 het maximum van zeven sterren. Een vijftigtal kregen maar slechts sterren. Vier maatschappijen moeten het stellen met één ster: Tara Air (Nepal), Nepal Airlines (Nepal), Scat Airlines (Kazachstan) en Kam Air (Afghanistan). Die vier mogen trouwens niet vliegen binnen de Europese Unie.

Het jaar 2015 was nochtans geen goed jaar voor de luchtvaartindustrie. Zo stortte de piloot van een GermanWings Airbus A320 zijn vliegtuig bewust neer in de Franse Alpen. Vervolgens crashte een Hercules C-130 vliegtuig van het Indonesische leger neer bij Medan. Daarna werd een Airbus A321 van de Russische luchtvaartmaatschappij Kogalymavia neergehaald over de Sinaï nadat het vetrokken was uit het Egyptische Sharm el-Sheikh.