Deliveroo schakelt een versnelling hoger

De Britse start-up Deliveroo zet z'n snelle opmars op de internationale markt voor food delivery verder. In de laatste kapitaalronde haalde de voedselkoeriersdienst zo'n 250 miljoen euro op. Gas terugnemen zit er voorlopig dus niet in, integendeel.
door
Mare
Leestijd 2 min.

Vorige week nog raakte bekend dat Take Eat Easy, de bekendste Belgische fietskoerierdienst, na drie jaar op zoek gaat naar een Belgische overnemer. De moordende concurrentie in de sector heeft het bedrijf genekt. Bij Deliveroo hoeft er voorlopig niet gevreesd te worden voor hetzelfde scenario. De fietskoeriersdienst is nu al actief in twaalf landen en zet volop in op innovatie en uitbreiding.

Sterke drank

In België is Deliveroo actief in Gent, Brussel en Antwerpen, waar het restaurantmaaltijden per fiets tot aan de deur van de consument brengt. De levertijd bedraagt ongeveer een half uur, één van sleutels tot het succes van de voedselbezorgdienst. Het bedrijf is nu van plan om het aanbod aan restauranteten aan te vullen met sterke drank, die via het vertrouwde systeem besteld kan worden.

Mobiele keukens

Maar dat is nog niet alles. Om te kunnen voldoen aan de steeds toenemende vraag, gaat het bedrijf in de toekomst ook werken met mobiele keukens. Die moeten de capaciteit van de restaurants verhogen. Eethuizen die hun territorium willen uitbreiden naar een andere buurt, krijgen eveneens de optie om koks aan het werk te zetten in de mobiele keukens. Zo kan de levertijd gereduceerd worden en het werk beter verdeeld.

Ontbijtservice

Een ander toekomstproject van Deliveroo is het leveren van ontbijt in dichtbevolkte wijken met weinig restaurants. Het bedrijf denkt daarbij ook aan de RooBox of tijdelijke keukencontainers, die net zoals de mobiele keukens als doel hebben om de restaurants dichter bij de klanten te krijgen. "Eén van onze doelstellingen is om onze services zo dicht mogelijk in de buurt van de hongerige klanten te positioneren", legt Mathieu de Lophem, directeur van Deliveroo België uit aan De Tijd.

Concurrentie

Ondanks het verdwijnen van Take Eat Easy, heeft Deliveroo zeker nog niet het monopolie op het vlak van bezorgmaaltijden in handen. Zo is er in onze hoofdstad bijvoorbeeld ook Hush Rush, een jong Brussels bedrijf dat gespecialiseerd is in het bezorgen van allerhande spullen met de fiets. Dat kan gaan van boeken, tot beautypakketjes en dus ook een lunch. Iets bekender is Pizza.be, een leverdienst die zich vooral toespitst op fastfoodeten. Maar de meest originele concurrent is zonder twijfel Menu Next Door, waarbij je buren voor je koken. Het enige wat je moet doen is je adres registreren via de site, waarna je kan zien wat voor lekkers je buren je kunnen voorschotelen. Zij toveren een voor-, hoofd- en nagerecht tegen een democratische prijs op tafel.