De grote uitdaging van de retailsector

Dagelijks krijgen alle handelaarsin België twee miljoen klanten over de vloer. De handel zorgt voor 12% van de totale tewerkstelling in ons land en dat maakt het tot de grootste werkgever in de privésector.
door
marketing
Leestijd 2 min.

Liefst 400.000 Belgen komen aan de kost in de handel, maar het aantal banen staat onder druk. “We maken een zeer grote verschuiving mee naar e-commerce”, zegt marketingprofessor Gino Van Ossel, die zich vooral toelegt op hoe mensen winkelen en boodschappen doen: “De e-commerce zorgt ervoor dat er banen zullen verdwijnen in winkels omdat er fysiek minder winkels nodig gaan zijn. Maar die worden gedeeltelijk gecompenseerd door nieuwe banen in de logistiek, want al die pakjes moeten bij u thuis afgeleverd worden.”

Web-influenced sales

“Wat je ook krijgt is web influenced sales; de klant gaat zich op voorhand uitgebreid online informeren voor hij de winkel binnenstapt. Dat maakt dat de rol van de verkoper ook wijzigt. Ook daar gaan er misschien minder verkopers overblijven maar wel andere, het gaat niet meer over routinevragen.”

“We stellen ook een beweging vast vanuit de onderkant. Primark of Action, dat zijn discount-winkels, die hebben minder personeel in verhouding tot hun omzet dan de gewone boetieks. De verwachting is dat het aantal zelfstandigen dat autonoom gaat opereren, verder zal dalen.”

Lange termijn

“Op langere termijn zullen de gevolgen nog ingrijpender zijn. Er is een verschil tussen functioneel aankopen doen en winkelen voor je plezier. Wat betreft de functionele aankopen, dat zal heel sterk naar online verschuiven. Winkelen voor je plezier, dat gaan we blijven doen maar wel op minder locaties. De topwinkellocaties, daar is nauwelijks leegstand maar de secundaire winkelgebieden, die krijgen het moeilijk. In heel het land zullen maar een tiental grote gebieden overblijven.”