Controverse over ‘racistische’ Spaanse postzegels

Het Spaanse postbedrijf Correos heeft een omstreden postzegelcampagne gelanceerd. Het overheidsbedrijf geeft vier verschillende postzegels uit in vier andere huiskleuren naar aanleiding van de European Diversity Month. «Hoe donkerder de postzegel, hoe minder waarde hij zal hebben.» Zo kost een witte postzegel 1,60 euro en een zwarte postzegel slechts 0,70 euro. De campagne leidt tot heel wat controverse.

door
Redactie online
Leestijd 2 min.

Spanje introduceert een collectie van nieuwe huidskleurige postzegels en maakt de meest kostbare zegels wit. Het postbedrijf promoot de zegels als een onderdeel van een antiracismecampagne. «Hoe donkerder de postzegel, hoe minder waarde die zal hebben», schrijft staatsbedrijf Correos, aldus The Washington Post. «Daarom zal het bij het versturen nodig zijn om meer zwarte dan witte zegels te gebruiken. Op die manier wordt elke brief en elke verzending een weerspiegeling van de ongelijkheid die door racisme is ontstaan.»

De collectie wordt gelanceerd naar aanleiding van de European Diversity Month en ter herdenking van de moord op George Floyd. Floyd was een Afro-Amerikaanse man die in 2020 stierf nadat een politieagent negen minuten lang met een knie op zijn keel ging zitten. Hoewel Floyd meermaals aangaf dat hij niet kon ademen, bleef de agent op zijn keel drukken. De dood van George Floyd leidde tot wereldwijde protesten tegen politiegeweld en racisme.

Controverse

Een postzegel in de online shop van het postbedrijf kost 1,60 euro in de lichtste huidskleur, terwijl een zwarte postzegel slechts 70 cent kost. De campagne leidt tot heel wat controverse. Critici beweren namelijk dat de campagne toondoof is en het gebrek aan diversiteit bij grote Spaanse bedrijven weerspiegelt.

Correos werkte voor de campagne samen met SOS Racismo, een federatie van Spaanse niet-gouvernementele antiracistische organisaties. De Spaanse activist rapper El Chojin werkte ook mee aan de actie.

Niet eerste controversiële postzegels

Op de Twitter-pagina van Correos reageert het bedrijf op de controverse: «De campagne is gericht op de oneerlijke en pijnlijke realiteit die niet zou moeten bestaan.» Tussen 2016 en 2019 registreerden Spaanse ambtenaren een toename van meer dan 20% aan racistische en xenofobe misdrijven in het land.

Het is niet de eerste keer dat het postkantoor een ophefmakende postzegelcampagne op poten zet. In 2020 bracht het bedrijf een postzegel uit in de kleuren van de regenboogvlag om Pride Month te vieren. In 2019 gaven ze dan weer een collectie postzegels uit die «het protest weerspiegelt van duizenden jonge mensen die vechten voor het milieu».