Commerciële zenders trekken aan alarmbel

Omdat mensen steeds vaker naar opnames kijken, zitten de commerciële televisiezenders met de handen in het haar. «Ofwel wordt de kijker verplicht een aantal reclameblokken te bekijken, ofwel stapt hij in een Spotify-model met een extra betaling», klinkt het.
door
Belga
Leestijd 2 min.

Volgens cijfers van Econopolis gaan de inkomsten van de tv-zenders in ons land achteruit, wat voor een groot deel te wijten is aan de toenemende populariteit van uitgesteld kijken. Bij de openbare omroep gaat het om 25 tot 44% van het totale kijkvolume, maar ook de commerciële zenders hebben er steeds meer last van. Voor hen is het probleem nog nijpender omdat ze vrijwel volledig afhangen van reclame-inkomsten.

«Het gaat schrikwekkend snel», zegt Peter Quaghebeur, de ceo van SBS, het moederbedrijf achter VIER en VIJF. «In de VS wordt nu al 50% uitgesteld gekeken en er is geen enkele reden om te denken dat het bij ons trager zal gaan. Als het zo voort gaat verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven.»

Spotify-model

Om een oplossing te vinden, onderhandelen Medialaan (VTM en Q2) en SBS met Telenet en Proximus, de grootste distributeurs van Vlaanderen, over een nieuw inkomstenmodel. «We zien twee mogelijkheden», zegt Quaghebeur. «Ofwel wordt de kijker verplicht een aantal reclameblokken te bekijken, ofwel stapt hij in een Spotify-model met een extra betaling. Ik denk dat de commerciële zenders daar op dezelfde lijn zitten.»

Bij de distributeurs hebben ze oren naar de verzuchtingen van de zenders, al dringen ze er wel op aan dat eventuele nieuwe regels voor alle zenders en voor elk type content zouden gelden. Het overleg verloopt voorlopig wel redelijk traag. Volgens de Europese wetgeving mogen niet alle spelers tegelijk aan tafel schuiven.