Coca-Colaflesje viert honderdste verjaardag

Het glazen Coca-Colaflesje met rondingen – of contouren – viert vandaag haar honderdste verjaardag. Het design heeft in de loop der jaren een aantal transformaties doorgemaakt. Een overzicht van de evolutie van het iconische flesje.
door
Heleen
Leestijd 1 min.

1899 – Het eerste flesjes werd gebotteld in Chattanooga, Tennessee en zeg er nog uit zoals de designs van andere merken. Voor een Cola betaalde je toen slechts 1 dollar.

1915 – Het eerste flesje met contour was een ontwerp van Root Glass Company of Terre Haute. De frisdrankenfabrikant had een wedstrijd gelanceerd en het bedrijf uit Indiana kwam als winnaar uit de bus. Coca-Cola wilde een unieke vorm zodat de flesjes ook in het donker herkenbaar zou zijn. Omdat de ontwerpers bij Root Glass dachten dat er cacao in de frisdrank zat, besloten ze de geribde peul van de vrucht na te bootsen. “Die ‘fout' is uiteindelijk uitgegroeid tot het wereldwijde idcoon dat er nog altijd staat”, stelt Coca-Cola.

1950 – In 1950 prijkte het flesje op de cover van het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Time. Het was het eerste commerciële product die deze eer te beurt viel.

1957 – In het eerder ontwerp zat het logo in het glas zelf als reliëf, maar vanaf nu drukt Coco-Cola het logo met witte letters op het glas.

1993 – In de jaren 90 lanceert het merk een plastic flesje in dezelfde herkenbare vorm.

2013 – Modeontwerpers Marc Jacobs, Karl Lagerfeld en Jean Paul Gaultier staken het flesje in een nieuw jasje, al bleef de vorm onaangetast.