"Chaotische coördinatie" op Brussels Airport na aanslagen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Hoewel de onderzoekscommissie naar de aanslagen stilaan klaar leek met het luik hulpverlening, zijn plots nieuwe vragen opgedoken. Brandweercommandant Dirk Keymolen van zone Vlaams-Brabant West schetste maandag een chaotisch beeld van de gebrekkige coördinatie op Brussels Airport, tot verwondering van heel wat commissieleden. De Dir CP-Ops stond al vaker centraal in het graafwerk van de onderzoekscommissie. Het is de leidinggevende die bij rampen op het terrein de coördinatie moet verzekeren tussen de verschillende hulpdiensten. Op 22 maart was echter allerminst duidelijk wie die cruciale rol speelde in Zaventem.

Wie minstens even Dir CP-Ops was, is Keymolen. Hij besliste met zijn zonecommandant echter al snel dat de algemene coördinatie bij terreur geen taak is voor de brandweer. Volgens Keymolen kwam omstreeks 10 uur - dus twee uur na de explosies - ook effectief bevestiging dat een commissaris van de politie was aangeduid.

"Ik heb die persoon fysiek echter nooit gezien, hij heeft zich nooit kenbaar gemaakt", voegde de brandweercommandant daar meteen aan toe. Iets wat bij heel wat parlementsleden de wenkbrauwen deed fronsen. "Waarom blijft u dan zelf geen CP-Ops, minstens tot uw opvolger effectief overneemt? ", wierp sp.a-fractieleider Meryame Kitir op. Onmiddellijk werd ze bijgetreden door Peter De Roover (N-VA), Servais Verherstraeten (CD&V) en anderen.

"In de feiten ben ik blijven coördineren, maar dus zonder de titel te dragen", verzekerde Keymolen. Zo riep hij extra middelen en ziekenwagens op, deelde hij het terrein in zones in en vroeg hij sweeping van de gebouwen met militairen.

Niettemin stond voor de brandweerman buiten kijf dat de politie de leiding in handen moest hebben. "Het ging om terreur. We zijn daar drie keer moeten gaan lopen voor ons leven bij meldingen van mogelijk gevaar, dus voor ons was dit zeer duidelijk", klonk het.

Keymolen stipte trouwens nog een reeks pijnpunten aan. Dat het provinciale crisiscentrum verspreid zat tussen Leuven en de luchthaven bijvoorbeeld. Gouverneur Lode De Witte zei eerder al dat hij beslist had in Leuven te blijven, omdat het tijdens die eerste cruciale uren in de spits te lang zou duren om ter plaatse te geraken. "Daardoor werden echter beslissingen genomen in Zaventenm waar de gouverneur niets van afwist, en vice versa."

Ook het oproepen van extra ziekenwagens dook opnieuw op. Keymolen uitte de frustratie dat het Leuvense hulpcentrum enkel bijkomende ambulances wilde sturen op vraag van de medische leidinggevende. "Als ik dat als officier vraag, doen ze dat niet. Daarom hebben we zelf extra ziekenwagens gestuurd. En we hebben intussen gevraagd om die procedures aan te passen. Want een brandweerofficier vraagt dat ook niet zomaar."

Nog problematisch was dat - volgens Keymolen - in de praktijk enkel de brandweer gebruik maakte van de multidisciplinaire communicatiegroep die normaal moet worden opgezet bij rampen. Het Leuvense hulpcentrum had daar volgens hem geen tijd voor.

bron: Belga