Chanel krijgt bakken kritiek voor boemerang van meer dan 1.000 euro

Op sociale media ligt Chanel onder vuur. Het Franse modehuis heeft een boemerang op de markt gebracht, die maar liefst 1.260 euro kost. Een dure grap, waar verschillende Australiërs niet mee kunnen lachen.
door
Liesbeth
Leestijd 1 min.

Het begon allemaal met een tweet van de Amerikaanse make-upartiest Jeffree Star. Hij plaatste een foto van zijn nieuwe aankoop op sociale media met de tekst "Ik heb zo veel plezier met mijn nieuwe boemerang van Chanel". De post werd ruim 154.000 keer geliket, maar kreeg ook een heleboel kritiek, waarna de bal aan het rollen ging.

A post shared by Jeffree Star (@jeffreestar) on

Inheemse cultuur

Heel wat Australiërs, en vooral Aboriginals, zijn op hun tenen getrapt. Voor hen is de boemerang namelijk een belangrijk aspect van hun inheemse cultuur. "Zelfs in 2017 hebben mensen nog niet uitgevogeld dat het beledigend is om je merk te plakken op een voorwerp met culturele waarde", fulmineert Alison Page, een ontwerpster van Aboriginal-afkomst, in The Telegraph.

Ondertussen heeft Chanel al schoorvoetend gereageerd. "We hebben enorm veel respect voor alle verschillende culturen. Het spijt ons als we iemand gekwetst hebben", verklaarde een woordvoerder aan Fairfax Media. De boemerang staat wel nog steeds te koop op de site van het haute couturemerk.