Campagnes verkeersveiligheid gaan focussen op mannen tussen 18 en 29

door
Belga
Leestijd 1 min.

In de loop van de komende maanden starten verschillende campagnes rond overdreven snelheid en alcohol in het verkeer. De focus zal liggen op mannen tussen 18 en 29 jaar, gaf Mobiliteitsminister Ben Weyts aan in het Vlaams parlement. Uit de jongste analyse van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV blijkt dat jonge twintigers 4,3 keer meer kans hebben op een ongeval met een ernstig letsel dan de gemiddelde automobilist. Bij jongeren tussen 20 en 24 jaar is het verkeer doodsoorzaak nummer één, becijferde het BIVV. Eén op drie van de jongeren die in die leeftijdscategorie overlijdt, sterft in het verkeer.

Jonge mannen tussen 18 en 29 jaar zijn bij de komende campagnes de primaire doelgroep, aldus Ben Weyts. De inhoud van de campagnes zal focussen op snelheid, alcohol, drugs en afleiding in het verkeer. "Daarnaast zullen we sensibiliseren rond specifieke thema's die zwakke weggebruikers aanbelangen, bijvoorbeeld de zichtbaarheid, het negeren van een rood licht en ander risicovol gedrag", zegt de minister.

Een ander actiepunt in de strijd tegen ongevallen bij jongeren is de hervorming van de rijopleiding. Het nieuwe rijexamen moet volgend jaar volledig rond zijn, aldus Weyts.

bron: Belga