Binnenkort ook 4G-netwerk beschikbaar in vliegtuigen

Vanaf volgend jaar ook aan boord van een vliegtuig gebruik kunnen maken van een razendsnel 4G-netwerk. Dat is het doel van de vier techbedrijven die samen aan de uitbouw van het Europees Breedbandnetwerk voor vliegtuigpassagiers werken (EAN). De eerste testvluchten waren een groot succes.
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

We zijn tegenwoordig allemaal verknocht aan onze smartphones en zonder internet weten we al gauw niet wat te doen. Vliegtuigreizen kunnen daarom wel snel gaan tegenvallen. Aan boord van een vliegtuig is namelijk één van de enige plekken waar we tot nog toe geen connectie hebben tot het wereldwijde web.

Hier zou snel verandering in kunnen komen. Vier bedrijven hebben de handen in elkaar geslagen voor de uitbouw van een nieuw 4G-netwerk voor vliegtuigen, dat de naam Europees Breedbandnetwerk voor vliegtuigpassagiers (EAN) draagt. Enerzijds zijn Nokia en het Duitse Telekom bezig aan de bouw van 300 antennes verspreid over heel Europa. De antennes sturen een signaal naar boven dat door de vliegtuigen wordt opgevangen. Op hetzelfde moment werken satellietbouwer Inmarsat en technologiebedrijf Thales aan een manier om satellietsignalen naar vliegtuigen te sturen.

De samenwerking tussen antennes op de grond en satellieten is nodig omdat het netwerk moet kunnen omgaan met kruissnelheden van 1.200 km per uur.

Eerste testvlucht

Vandaag vond de eerste testvlucht plaats en die was een groot succes. Tijdens een vlucht boven Engeland slaagden de ingenieurs erin aan boord van de vlucht een live video-conferentie te houden met collega's in Stuttgart. De snelheid van de internetverbinding was zelfs nog hoger dan verwacht. Ook het overgeven van de verbinding tussen verschillende basisstations terwijl het vliegtuig zich verplaatst, verliep zonder problemen.

Volgend jaar beschikbaar

Het EAN-signaal zal niet rechtstreeks op je smartphone ontvangen worden, maar wordt opgevangen met een speciale EAN-antenne aan boord van het vliegtuig. Die zet het om in een Wifi-signaal dat door de passagiers gebruikt kan worden. De keuze is dus aan de luchtvaartmaatschappijen of ze dit al dan niet aanbieden.

Het doel van de techbedrijven is om het netwerk midden 2017 beschikbaar te stellen. Duitsland en andere West-Europese landen zouden als eerste toegang krijgen. Zoals de naam al zegt is het netwerk enkel beschikbaar tijdens vluchten boven Europa. Wie zich buiten Europa begeeft zal andere bezigheden moeten zoeken tijdens de vlucht.