Belgische primeur: een fiets volledig uit hout maar hij rijdt perfect

door
Hans
Leestijd 2 min.

Zes leerlingen van de Victor Hortaschool uit Evere hebben voor een primeur gezorgd binnen de wielerwereld. In plaats van een stalen ros, fabriceerden ze een fiets die volledig uit hout bestaat. Bart Uyttersprot, de projectverantwoordelijke van de Victor Hortaschool, verzekert ons dat de fiets voor 100% uit hout bestaat. «Er komt niets van metaal aan te pas. Geen metalen schroef, stuur, verbinding of velg. Elk onderdeel bestaat uit hout, zelfs de banden», vertelt hij enthousiast.

Inspiratie voor het buitengewone project haalde de leerkracht houtbewerking uit een reportage over de zogenaamde Splinterbike, een ontwerp van de Brit Michael Thompson. «Die racefiets bestaat ook voor honderd procent uit hout, maar je kan er enkel mee rechtdoor rijden. Onze leerkracht dacht bij zichzelf ‘Dat kan ik beter'.»

Zo gezegd, zo gedaan. Samen met zes gemotiveerde leerlingen ging de leerkracht in september vorig jaar aan de slag. «Die tweewieler werd ontworpen door de leerkracht, maar vervaardigd door de leerlingen. Het was voor hen ook veel interessanter om op een creatieve manier hun doelstelling te halen.» Vijf jongens en één meisje gingen de uitdaging aan. In totaal hebben ze ruim 400 uur gewerkt aan de fiets.

Vorige week werd het houten ros voor het eerst uitgebreid getest. Zo maakte de leerkracht houtbewerking een toertje op een wielerpiste in Elewijt. «De leerlingen vonden het fantastisch om te zien dat hun creatie effectief reed. Het is de eerste houten fiets in België én wereldwijd die je volledig kunt besturen. Vanzelfsprekend zijn ze trots dat ze die primeur samen hebben verwezenlijkt.»

De komende weken zullen de leerlingen de fiets nog verder verfijnen. Tegen het eind van het schooljaar willen ze zelfs een gooi doen naar het snelheids- en werelduurrecord. Het snelheidsrecord met een houten fiets staat momenteel op 18,11 kilometer per uur. Voor de recordpogingen wil de school een ex-wielerkampioen inschakelen. «Wie dat is, kunnen we nog niet prijsgeven. Maar ik beloof dat het niet de eerste de beste is.»

Na de recordpogingen gaat de fiets onder de hamer. «We hebben er nog het raden naar hoeveel onze houten fiets zal opbrengen. We beginnen alvast met 500 euro te vragen.» De opbrengst van de verkoop gaat naar een goed doel.

Dat we in de toekomst meer houten fietsen zullen zien in het alledaagse straatbeeld, acht Uyttersprot onwaarschijnlijk. Niet omdat we met splinters in ons achterste zouden zitten, maar wel omwille van het gewicht. «De fiets weegt maar liefst 30 kilogram. Dat is niet iets waar iedereen mee kan rondrijden op straat», besluit hij jolig.

(ldc)