Belg vreest voor impact fake news op verkiezingen

Zo'n 70% van de Belgen heeft schrik voor fake news en haatpraat. Twee op de drie denkt dat ze een impact zullen hebben op de verkiezingsresultaten. Het vertrouwen in de traditionele media blijf evenwel groot. Dat blijkt uit een ondervraging van Kantar TNS, het onderzoeksbureau achter de CIM-cijfers, bij 5.000 Belgen.
door
silke.vandenbroeck
Leestijd 2 min.

Volgens 70% van de ondervraagden beïnvloedt fake news het internationale toneel, terwijl 68% beïnvloeding vreest in België. Toch betekent dat niet dat de Belgen daarom het nieuws links laten liggen. Zo'n 75% volgt nog elke dag de actualiteit en 45% zelfs meerdere keren per dag. Vier op de tien Belgen consulteren daarvoor meer nieuwsbronnen dan vijf jaar geleden.

Betrouwbaarheid boven snelheid

Televisie en radio zijn het meest populair, maar zeven op de tien ondervraagden lezen ook nog de krant. Eén op de vijf Belgen houdt vast aan de papieren krant. Hoewel er steeds meer online wordt gelezen, is slechts één op de vijf Belgen bereid om daarvoor te betalen. Uit het onderzoek blijkt nog dat er meer belang gehecht wordt aan betrouwbaarheid dan aan snelheid. Zo is voor 94% van de Belgen «de juiste feiten geven» de kerntaak van de media. Zo'n 89% verwacht dan weer 'achtergrond en context', terwijl 'de eerste zijn' voor 62% het belangrijkste is.

Sociale media minst vertrouwd

Het vertrouwen in de traditionele media blijft opvallend groter dan dat in de sociale media. Het vertrouwen in De Tijd (8,6 op 10) is het grootst. Daarna volgen Kanaal Z, Trends, De Standaard en Eén (8,1). Bij de kranten scoort Het Belang van Limburg 7,8, Het Nieuwsblad 7,6, Gazet van Antwerpen en Het Laatste Nieuws 7,4, De Morgen 7,3 en Metro 7,0. Na Eén en Kanaal Z scoren Canvas en Radio 1 (8,0) het best in de audiovisuele media, gevolgd door VTM (7,7) en Studio Brussel (7,6). Onderaan de lijst bengelen Twitter (6,3), Newsmonkey (6,2) en Facebook (6,1).