Auto/treinabonnement boekt succes

Het project Railease van de NMBS, waarbij het gebruik van een bedrijfswagen wordt gecombineerd met een treinabonnement, kent een sterke groei. Meer dan 240 bedrijven maken gebruik van het project
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

.

Zo'n vijf jaar na de oprichting, boekt het NMBS project Railease meer dan ooit succes. Waar er in 2012 nog maar 90 bedrijven gebruik maakten van Railease, is dat nu gestegen tot meer dan 240 bedrijven.

Combo trein en bedrijfswagen

Hoe het project werkt? Het principe is relatief eenvoudig: een werkgever koopt een of meerdere abonnementen voor werknemers met een bedrijfswagen. Deze werknemer kan, wanneer die het wil, de auto inruilen voor de trein.

Wat de abonnementen betreft, kan men kiezen tussen 20, 40 en 60 reisdagen. De kostprijs voor deze abonnementen is respectievelijk 250, 490 en 730 euro.

Eén reisdag komt overeen met een hele dag reizen op het NMBS-net. Bovendien kan men die dag ook onbeperkt gebruik maken van de bussen en trams van De Lijn, TEC en de MIVB.

Voordelen

Volgens NMBS woordvoerder Bart Crols biedt het project veel verschillende voordelen. Zo geniet een werkgever van extra flexibiliteit in de keuze van zijn transportmiddel. «Daarnaast zorgt Railease ook voor een verhoging van de productiviteit. Zo verlies je geen tijd meer door files of door de zoektocht naar een parkeerplaats, en win je tijd met het werken in de trein», legt Bart Crols uit aan Metro.

«Een derde voordeel van Railease is het feit dat een onderneming minder kosten heeft omdat er minder kilometers worden afgelegd met de bedrijfswagen», voegt Bart Crols nog toe. Indien men bijvoorbeeld 60 dagen de trein neemt, wordt er gemiddeld 7.000 kilometer minder afgelegd per wagen.

Minder CO2-uitstoot

Ook het milieu vaart wel bij Railease. Immers, des te vaker de auto wordt ingeruild voor het openbaar vervoer, des te minder files er zijn. Door het verantwoord omgaan met beide transportmiddelen, kan ook de uitstoot van CO2 en fijne stofdeeltjes aanzienlijk verlaagd worden.

(LDC)