Aprilgrap laat zich voelen in aandelen van Turkse snoepproducent

De aandelen van de Turkse snoepproducent Ulker Biskuvi zijn na dit weekend stevig gedaald. Een reclamefilmpje, dat verwijzingen naar de mislukte staatsgreep zou bevatten, lijkt daarvoor verantwoordelijk. 
door
Kevin
Leestijd 1 min.

Ulker Biskuvi pakte op 1 april uit met een geanimeerde commercial van vijftig seconden. Daarin bakken twee figuurtjes allerlei poetsen, terwijl een diepe stem volgens Bloomberg onder andere aankondigt dat "nu de dag des oordeels is".

Politicus Metin Kulunk noemt de video "een poging om 80 miljoen mensen psychologisch te beïnvloeden." Samen met een aantal mensen zag hij verwijzingen naar de mislukte staatsgreep van juli 2016. Zij kwamen samen voor de ambtswoning van president Erdogan om te betogen tegen de reclame.

De snoepproducent heeft intussen aangekondigd naar het gerecht te trekken. Ulker stelt dat de video niet meer is dan een leuke serie van grapjes die broers met elkaar uithalen. De reactie op de video is volgens het bedrijf een 'lasterlijke campagne'. Die campagne lijkt effect te hebben, want het aandeel daalde maandag met 4%. Andere bedrijven in de groep zagen een gelijkaardige trend.