Antwerpen test ‘slimme' parkeerverbodsborden

De stad Antwerpen start met het gebruik van ‘slimme' parkeerverbodsborden. Het stadsbestuur wil zo nagaan of de nieuwe borden de wildgroei aan niet-reglementaire of verplaatste signalisatie kunnen tegengaan.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Wie in Antwerpen al eens naar een verkeersplaats heeft gezocht, zal het al wel gemerkt hebben. In sommige buurten loop je verloren tussen de parkeerverbodsborden. De borden, die ruimte reserveren voor verbouwingswerken, veranderen vaak 's nachts ook miraculeus van plaats. Daarom test het Antwerps stadsbestuur een ‘slimme', digitale variant van de signalisatie.

Met de nieuwe toestellen is het niet meer nodig om de begin- en einddata van de verbouwingswerken met krijt aan te brengen. De toegelaten periode zal op de borden aangeduid zijn en kan via een app en een QR-code makkelijk geverifieerd worden.

Uitgerust met GPS en alarm

De nieuwe borden werden ontwikkeld door het Antwerpse technologiebedrijf Rombit en zijn een pak duurder dan de huidige exemplaren. Om te voorkomen dat ze plots ‘pootjes krijgen', zullen ze uitgerust zijn met een GPS-functie en een alarmsignaal zodat je ze in theorie niet meer ongestraft kan verplaatsen, laat staan stelen.

Bovendien wil De Wever ook de politiecodex laten aanpassen, zodat dieven van de borden bestraft kunnen worden met een GAS-boete. "Parkeerborden stelen heeft geen zin, want we komen het bij je thuis ophalen. Dus doe het gewoon niet." Nutsmaatschappijen en aannemers die wegenwerken uitvoeren, zullen voorlopig wel nog hun eigen signalisatie mogen plaatsen.

"Ze zijn zelfbewust"

"In bepaalde buurten lijkt het nu bij wijze van spreken alsof iedereen de hele tijd aan het verhuizen is en het is erg moeilijk om dat steeds te controleren", vindt de burgemeester. "De nieuwe borden zijn zelfbewust en traceerbaar. Het contrast met de oude borden kan niet groter zijn."

Dit voorjaar loopt er een testfase. Indien er een positieve evaluatie volgt, zullen er 2.500 nieuwe parkeerverbodsborden geplaatst worden. "Op termijn kunnen we de info van de borden ook gebruiken op het platform Slim Naar Antwerpen en in apps, bijvoorbeeld om aan te geven waar je wel en niet mag parkeren", zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA).