Ambtenaar ontwikkelt de IK-app: de Netflix van de overheidscommunicatie

De ‘Netflix van de overheidscommunicatie'. Zo omschrijft Bram Faems zijn IK-app, die de burger gerichte informatie verschaft. De ambtenaar won een wedstrijd van de Vlaamse overheid en mag naar Silicon Valley. «Dit is de kans van mijn leven.»
door
Matthias
Leestijd 2 min.

Onder het motto ‘Radicaal Digitaal' konden de ambtenaren een maand lang hun innovatieve ideeën insturen. De inzet was een ticket voor de Vlaamse Innovation Tour (VIT), die in september een week lang door Silicon Valley trekt, het Mekka van de technologie.

‘Had ik dat maar geweten'-gevoel

De wedstrijd - die onder meer uitging van de arbeidsbemiddelingsdienst VDAB - bleek een kolfje naar de hand van Bram Faems. De 37-jarige ambtenaar uit Sint-Niklaas werkt voor het ministerie van Onderwijs en stond zelf jarenlang voor de klas. Hij overtuigde de jury met zijn ‘IK-app'.

«IK staat zowel voor informatiekanaal als voor het persoonlijk voornaamwoord ‘ik'», verklaart hij aan Metro. «Met mijn app hoop ik het gevoel van ‘had ik dat maar geweten' uit de wereld te helpen.»

Kamperen

Faems wil de burger voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. «Stel dat een kind naar een bepaalde school gaat en de ouders willen daar ook een broertje of zusje inschrijven. Als ze niet weten dat in zo'n geval een voorrangsregeling geldt, missen ze de deadline en moeten ze gaan kamperen aan de schoolpoort.»

Om te voorkomen dat mensen zo kansen of bijvoorbeeld premies missen, vraagt de app enkele gerichte gegevens. Op basis daarvan wordt een profiel opgemaakt. «Het is een beetje zoals bij Netflix.Via enkele series en films die je hebt gezien, geeft die videostreamingdienst aan welke andere je mogelijk ook leuk zal vinden.»

KlasCement

Voor Faems was het evident dat hij aan de wedstrijd zou deelnemen. Bij KlasCement - een online platform waar leerkrachten elkaar inspireren door lesmateriaal te delen - coördineert hij sinds twee jaar de ontwikkeling van de gebruikersomgeving. «Technologie en design zijn mijn passies. In die zin had ik al een goed idee van hoe de app er moest gaan uitzien.»

Toch werkte hij nog dagenlang aan de verfijning en uitwerking van zijn idee. «Ik heb bijvoorbeeld ook wetenschappelijk opzoekingswerk gedaan naar doeltreffende overheidscommunicatie. En dan zijn er nog andere dingen waarmee je rekening moet houden, zoals de privacy.»

De grote jongens

Intussen hoopt de winnaar vurig dat de overheid zijn app ook effectief zal ontwikkelen. Maar voor het zover is, wil hij eerst genieten van de trip naar Amerika. «Dit is de kans van mijn leven. Door te zien hoe de grote jongens het doen in Silicon Valley, wil ik als een meer ervaren man terugkeren naar KlasCement.»

Matthias Adriaensen