Actie tegen sociale dumping op parking in Rekkem

door
Belga
Leestijd 1 min.

Op een parking langs de E17 vlakbij de Franse grens vond zondag een controle tegen sociale dumping plaats, specifiek gericht tegen één Letse firma. De chauffeurs moesten wekenlang in hun vrachtwagen kamperen op een parking zonder voorzieningen. Na de controle werden verschillende inbreuken vastgesteld, waaronder indicaties van mensenhandel. De wet zegt dat chauffeurs minstens 45 uur aan de kant moeten staan nadat ze zes dagen hebben gewerkt. Het is aan de werkgever om voor accommodatie te zorgen zodat de werknemers geen weken in hun cabine moeten leven. Maar nogal wat transportfirma's lappen deze regel aan hun laars. Daarom hield het arbeidsauditoraat samen met de federale wegpolitie en de dienst Vreemdelingenzaken een controle op de parking in Rekkem.

"De actie was vooral gericht tegen één firma uit Letland. Het transportbedrijf gebruikt de LAR-parking vlakbij de Franse grens regelmatig als kampeerplaats voor zijn chauffeurs. Nochtans is het verboden voor vrachtwagenchauffeurs omde wekelijkse rust in hun vrachtwagen door te brengen", vertelt Michèle Deconynck, substituut-arbeidsauditeur in Gent.

"Die mensen worden uitgebuit en moeten kamperen in mensonterende omstandigheden. Er zijn totaal geen voorzieningen, enkel een vuil toilet van de oude douanepost." De Letse, Oekraïense en Russische chauffeurs moesten tot 6 weken aan één stuk werken voor een loon van 370 euro per maand.

Een twintigtal vrachtwagens werd zondag gecontroleerd. Naast inbreuken op de wekelijkse rusttijd stelde het arbeidsauditoraat ook gesjoemeld met tachografen vast en er waren indicaties van mensenhandel. Acht vrachtwagens werden in beslag genomen.

bron: Belga