73ste filmfestival van Venetië heeft grote kleppers op de affiche

Het filmfestival van Venetië heeft zich de voorbije drie jaar ontpopt als belangrijkste hofleverancier van de Oscars: ‘Gravity', ‘Birdman' en ‘Spotlight' gingen allemaal in wereldpremière op de Mostra, om later overladen te worden met Academy Awards. Zit er ook dit jaar een grote Oscarfavoriet verstopt in het programma van de 73st e editie, die morgenavond van start gaat? Metro overloopt enkele kanshebbers, maar spot ook een paar vreemde eenden in de bijt.
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

Arrival

Na een reeks schitterende thrillers en drama's (‘Incendies', ‘Prisoners', ‘Sicario') waagt Denis Villeneuve zich nu aan ambitieuze sciencefiction: de Canadese regisseur draait op dit eigenste moment een vervolg op ‘Blade Runner', en komt in Venetië het mysterieuze ‘Arrival' voorstellen. Twaalf buitenaardse schepen landen op aarde, een befaamde linguïste (Amy Adams) krijgt de opdracht om met de aliens te communiceren. ‘Independence Day' voor mensen mét hersenen, zo lijkt het wel.

La La Land

Eén langspeelfilm kan genoeg zijn om je naar de top van de filmwereld te katapulteren. Damien Chazelles vlammende debuut ‘Whiplash' won meteen drie Oscars – en dan staan de filmsterren natuurlijk voor je in de rij: Ryan Gosling en Emma Stone spelen tortelduifjes in Chazelles tweede film. Hun liefde voor mekaar bezingen ze letterlijk, want ‘La La Land' is zowaar een musical, die volgens festivaldirecteur Alberto Barbera "niet alleen het genre heruitvindt, maar het een volledig nieuw elan geeft". Klinkt do-re-mi-fantastisch!

Nocturnal Animals

Modeontwerper Tom Ford die Jake Gyllenhaal en Amy Adams – alweer zij! – regisseert: de kans is klein dat er dit jaar in Venetië een film te zien is die het oog nog harder zal strelen dan ‘Nocturnal Animals'. Ford lijkt het intimistische drama van ‘A Single Man' hier aan te lengen met donkere suspense: een vrouw krijgt van haar ex-man zijn nieuwe roman cadeau. Een goedbedoeld geschenk, of een lange, cryptische dreigbrief aan haar adres?

The Light Between Oceans

Moeten er nog sterren zijn? Ook Michael Fassbender en Alicia Vikander – die pas haar eerste Oscar won voor haar rol in ‘The Danish Girl' – zullen in Venetië de rode loper bewandelen. ‘The Light Between Oceans' belooft een ontroerend verhaal te worden over een koppel dat ver van de bewoonde wereld in een vuurtoren woont. Wanneer op een dag een baby bij hen aanspoelt, voeden ze het meisje op als hun eigen dochter. Maar hun geluk blijft niet duren. Wij steken speciaal voor deze film een doos zakdoekjes in onze valies, want met regisseur Derek Cianfrance (‘Blue Valentine') achter de camera eindigt het gegarandeerd in een oceaan van tranen.

Jackie

Nee, de zoveelste brave biopic wordt ‘Jackie' zeker niet. Pablo Larraín (‘No', ‘El Club') is al jaren een van de eigenzinnigste regisseurs van Latijns-Amerika, en krijgt nu zijn kans in Hollywood. Benieuwd hoe hij zijn stempel zal drukken op het verhaal van first lady Jacqueline Kennedy. ‘Jackie' volgt haar in de vier dagen voor en na de moord op haar man, president John F. Kennedy. Natalie Portman speelt de titelrol. Zei daar iemand "Oscarnominatie"?

Voyage of Time

Grootmeester Terrence Malick schonk ons een paar van de mooiste films aller tijden (‘The Thin Red Line', ‘The Tree of Life'), maar is de laatste jaren een beetje de pedalen kwijt (‘Knight of Cups', ‘To The Wonder'). Hopelijk vindt hij zijn mojo terug met de documentaire ‘Voyage of Time'. In nauwelijks 90 minuten zou die ons meenemen van het begin naar het einde van het universum. Van ambitie gesproken. Het productieproces van de film was anders ook een heuse tijdreis: Malick heeft er maar liefst dertig jaar aan gewerkt. Hopelijk was het het wachten waard.

The Bad Batch

In de categorie ‘veel te bizar voor een Oscar maar absurd genoeg om ons te doen watertanden': ‘The Bad Batch', de tweede film van Ana Lily Amirpour. Haar debuut ‘A Girl Walks Home Alone At Night' beschreef ze zelf als een "Iraanse spaghettiwestern met vampieren". ‘The Bad Batch' moet dan weer een "post-apocalyptisch liefdesverhaal met kannibalen" worden. Nog verrassender wordt het als je weet dat Jim Carrey, Jason Momoa en Keanu Reeves de hoofdrollen spelen. Dat gaat smaken.

One More Time With Feeling

Negen jaar geleden maakte rocker Nick Cave samen met zijn kompaan Warren Ellis de muziek voor Andrew Dominiks western ‘The Assassination of Jesse James By The Coward Robert Ford'. Nu richt Dominik zijn camera op Cave zelf: ‘One More Time With Feeling' zou oorspronkelijk een pure muziekdocumentaire worden over ‘Skeleton Tree', het nieuwe album van Nick Cave and the Bad Seeds. Toen sloeg het noodlot toe. Tijdens de opnameperiode stortte Caves 15-jarige zoon Arthur te pletter van een klif na een fout gelopen LSD-trip. Het geeft deze film ongetwijfeld een diep tragische dimensie.

De Belgen

Met twee langspeelfilms is België dit jaar goed vertegenwoordigd op de Mostra. Fien Troch (‘Kid'), misschien wel het grootste regietalent dat ons land rijk is, krijgt eindelijk internationale erkenning met ‘Home', haar vierde langspeelfilm. Daarin volgt ze een gewelddadige tiener die zijn leven weer op de rails probeert te krijgen na een gevangenisstraf. Regisseursduo Peter Brosens en Jessica Woodworth (‘Altiplano') waagt zich dan weer voor het eerst aan een komische roadmovie met ‘King of The Belgians'. Peter Van den Begin speelt de fictieve koning Nicolas III, die tijdens een staatsbezoek aan Turkije verrast wordt door het nieuws dat België gesplitst is.

Door Lieven Trio@l_trio

Foto Studiocanal GmbH / Dale Robinette