We hebben steeds vaker lekke band op reis: Wat is er aan de hand? En hoe is het te voorkomen?

We rijden steeds vaker lek op reis. Tien jaar geleden was nog één op de vijf oproepen van pechgevallen in het buitenland op de alarmcentrale van VAB-Reisbijstand voor bandenpech, vandaag gaat het al om 29 procent, meldt de mobiliteitsorganisatie.

door
Belga
Leestijd 2 min.

Dat we steeds vaker lek rijden komt door een samenloop van omstandigheden. Zo is de staat van het wegdek in het buitenland vaak niet optimaal, rijden mensen te lang rond met slechte banden en kijken ze te weinig de bandendruk na. Nog een verklaring is het gsm-gebruik: wie afgeleid is gaat sneller van de rijbaan en rijdt zo in putten of raakt de borduur. In de zomer zorgt de hitte er ook voor dat rubber van de banden zachter is, waardoor je automatisch meer kans hebt op bandenpech.

Voorkomen is cruciaal

Bandenpech voorkomen is cruciaal deze zomer, zeker omdat het druk gaat zijn bij buitenlandse herstellers, zegt VAB. «Onderdelen gaan niet altijd aanwezig zijn, er zijn ook onvoldoende huur- of vervangwagens», aldus VAB, die benadrukt er alles aan te doen om klanten weer huiswaarts te krijgen als hun wagen niet hersteld kan worden.

Ook merkt VAB op dat we steeds minder vaak een reservewiel hebben. Een reparatiekit wordt tegenwoordig vaak aangeboden als alternatief, maar die blijkt in één op de twee pechgevallen geen optie te zijn.

Tips

VAB geeft ook enkele tips om een lekke band te vermijden. Zo controleert men best minstens één keer per maand de bandenspanning en vervangt men best tijdig de banden. «Neem een muntstuk van 1 euro en steek het in de bandengroeven. Is het gouden randje van de munt zichtbaar? Dan is de profieldiepte minder dan 3 millimeter en zijn je banden aan vervanging toe», klinkt het. Ook raadt VAB aan om de wagen niet te zwaar te laden en om op te letten voor scherpe randen.