MOBILITY. Naar school met de pedibus

Dit jaar staat stappen centraal tijdens de week van de mobiliteit in Brussel. Een ideale gelegenheid om het over de pedibus te hebben: een begeleide stoet die de kinderen tot aan de schoolpoort brengt. Veilig, duurzaam en gezellig tegelijk!

door
Oriane Renette
Leestijd 3 min.

Hier geen banden, motoren of benzine om de weg naar school af te leggen. Een goed paar schoenen en gezonde longen volstaan. De pedibus is een systeem om kinderen op te halen en… te voet naar school te brengen. Het functioneert bovendien als een gewone bus, met een uitgestippelde route, haltes en een vaste dienstregeling.

Het komt er concreet op neer dat de kinderen ’s morgens aan hun halte wachten tot de pedibus voorbijkomt. Bij elke halte ‘stappen’ de kinderen op, waarna ze langs een vastgelegde route in groep mee naar school wandelen. Omgekeerd beweegt de pedibus zich aan het eind van de schooldag naar de verschillende haltes.

Meer veiligheid, minder CO2

De kinderen stappen uiteraard niet alleen door het verkeer: ze worden begeleid door ouders, leerkrachten of vrijwilligers. Ze dragen een geel hesje en wandelen in alle veiligheid. Dat is zeker niet onbelangrijk. De cijfers van het instituut voor verkeersveiligheid Vias vertellen ons namelijk dat er elke dag 12 kinderen betrokken raken in een ongeval op weg naar school. Langs het hele traject van de pedibus zijn de haltes beveiligd en zo ontworpen dat ouders er hun kinderen gemakkelijk kunnen afzetten. Ook de routes zijn veilig, want ze lopen vooral langs paden en kleinere straten.

Scholen die een pedibus in het leven hebben geroepen hanteren daarbij elk hun eigen aanpak (op elke schooldag of enkel bepaalde dagen, aantal lijnen en haltes…). De pedibus vergt wat organisatie en logistiek, maar biedt veel voordelen. Eerst en vooral voor de kinderen: ze brengen zo nog meer tijd door met hun vrienden en amuseren zich vooraleer ze (extra wakker) op school aankomen. Te voet naar school gaan geeft de kinderen ook frisse lucht en lichaamsbeweging. Op die manier ontwikkelen ze al van kinds af aan de juiste reflexen als voetganger en begrijpen ze het principe van de zwakke weggebruiker.

De ouders hoeven zich dan weer niet langer te bekommeren om de ritten naar en van school. Zij profiteren van een voordelige oplossing die ook hun kind deugd doet.

Tot slot ontlast de voetbus het plaatselijke verkeer. Het systeem vermindert de opstoppingen en dus ook de luchtvervuiling aan de schoolpoort. Zo ademen onze kinderen gezondere lucht in op de plek waar ze het grootste deel van hun tijd doorbrengen.

Ook met de fiets

In België woont zowat één leerling op twee op minder dan drie kilometer van de school. Dat wijst een enquête van mobiliteitsorganisatie Touring uit. Hoort je kind daar niet bij? Of vind je drie kilometer voor de allerkleinsten toch een hele afstand om te voet af te leggen? Waarom probeer je dan de fietsbus niet? Het concept sluit aan bij dat van de pedibus, behalve dat tweewielers hier het werk doen.

De fietsbus is een project van Pro-Velo. De vereniging steunt ook iedereen die een schoolbusdienst per fiets wil opzetten. Parallel daarmee werkt Pro-Velo samen met de scholen om routes te ontwikkelen die aanbevolen zijn voor de schoolgaande jeugd. Het doel van het project ‘REVe’ is om optimale fietsroutes naar school voor te stellen en in één ruk de invoering van schoolbusdiensten per fiets te ondersteunen.