Millennials zijn boos: het shortrokje is terug

Gen Z, de generatie die geboren werd tussen 1997 en 2012, heeft opnieuw een iconische nillieslook teruggebracht: het shortrokje. Sinds deze zomer gaat de combinatie van de rok en short viraal op TikTok en ook de grote modemerken hebben het tennisrokje in hun collecties verwerkt. Millennials reageren ontzet: «Ik weiger om te geloven dat alles waarvoor ik vroeger gepest werd nu cool is.»

Accepteer cookies om deze inhoud weer te geven.
Accepteer cookies om deze inhoud weer te geven.
Accepteer cookies om deze inhoud weer te geven.
door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Wie weleens door de hippere stadswijken rondwandelt, zal het al opgevallen zijn: het lijkt alsof jongeren ons opnieuw naar het begin van de eeuw terug teleporteren. Haarbanden, kleine vlechtjes, smalle kleurrijke zonnebrillen... Tienermeisjes laten hun innerlijke Britney Spears, Victoria Beckham of Paris Hilton helemaal los. Het hoeft dan ook niet de verbazen dat de voorliefde van Gen Z voor nillieskledij zorgde voor de herintroductie van het shortrokje.

Tennisrok

Voor wie zich het kledingstuk niet meer herinnert: de ‘skort’ – een samentrekking van ‘skirt’, ofwel ‘rokje’, en ‘short’ – is een kort shortje met een lapje stof erover. Daardoor lijkt de skort meer op een rokje dan op een short. In het van begin van de 20e eeuw werd de shortrok geïntroduceerd voor tennisspeelsters, aangezien een short of broek toen nog als te mannelijk aanzien werd. De skort zorgde ervoor dat tennissers zich toch vrij konden bewegen, maar ook konden voldoen aan de vrouwelijke kledingsvoorschriften. In de jaren 2000 werd het korte rokshortje even opnieuw een hype in de dagelijkse mode en vandaag is de skort helemaal terug van nooit weggeweest.

Rokjes die shortjes zijn?!

De bal ging aan het rollen toen een TikTok’er deze lente een video online plaatste over haar “spannende” ontdekking. “Dit moet ik jullie tonen. Rokjes die shortjes zijn?!”, riep ze verbaasd terwijl ze haar jeansshortrokje met bloemetjes op toonde. Om haar verbazing te beklemtonen voegde ze er zelfs een ‘mindblown’-emoji bij.

Enkele maanden later zijn er miljoenen resultaten voor de ‘skort’ te vinden op TikTok. Maar het echte teken dat de shortrok terug is, is dat merken zoals Zara, H&M en ASOS ontelbare skorts in verschillende kleuren en stoffen in hun collectie opgenomen hebben. Zelfs Prada nam het op in hun zomercollectie voor mannen.

Boze millennials

Millennials, de generatie voor Gen Z, zijn dan weer niet te spreken over de terugkomst van het mode-item. Op zowat iedere video van een tiener die met haar skort pronkt, zijn er talloze reacties van twintigers die smeken om de shortrok opnieuw te begraven. “Omg, ik ben zo oud. Zeg je nu dat je geboren bent na het skortstijdperk en denkt dat het iets nieuw is?”, aldus een paniekerige millennial. Iemand anders is dan weer razend “We brachten die sh*t tot een einde voor een reden. Ik ben nog maar 30, stop ermee!”

Andere gebruikers zijn dan weer enthousiast dat het rokshortje opnieuw hip is. Zo kunnen ze zorgeloos een kort rokje dragen terwijl ze ook vrij kunnen bewegen.