Meer dan de helft van de Belgen koopt regelmatig tweedehands

Belgen zijn grote fans van tweedehands shoppen. Dat blijkt uit een enquête van e-commercespeler Veepee, Europees leider in online flashsales. Meer dan 6.000 mensen deden mee aan de studie. Uit de resultaten komt naar voren dat 59% van de bevraagde Belgen regelmatig tweehandsaankopen doet, opvallend meer dan het Europese gemiddelde dat 40% bedraagt.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Veepee heeft in september 2021 een Europese studie uitgevoerd bij meer dan 6.000 leden van zijn shoppingplatform, waaronder 600 Belgen. De enquête bestudeert specifiek hun koopgedrag en trends op de tweedehandsmarkt.

Tweedehands zit in de lift

De tweehandsmarkt groeit bijzonder snel en zou tegen 2028 zelfs de fast fashion-markt ingehaald hebben (Xerfi). Bijna één op de twee respondenten van de Veepee-enquête zegt regelmatig tweedehands te kopen. In België kiest een ruime meerderheid van de bevraagden (59%) er geregeld voor om producten een tweede leven te geven. Een trend die ook in Nederland duidelijk uitgesproken is (43%). De Zuid-Europese landen zoals bijvoorbeeld Spanje (29%) lopen iets minder van stapel voor de consumententrend.

Milieuvriendelijk

Veepee focust in de studie ook specifiek op het milieuvriendelijke gedrag en de verwachtingen van zijn leden. In België hecht een grote meerderheid (81%) zich geen leven meer inbeelden zonder recyclage of ecologische verpakkingen (59%). Bijna de helft (45%) checkt systematisch of een product op ecologische wijze is vervaardigd.

In België geven de meeste respondenten spullen weg die niet meer bij hen passen. 64% doneert spullen die nog in goede staat zijn aan vrienden of familie. 59% geeft ook regelmatig aan liefdadigheidsorganisaties en de helft deponeert ook in kledingcontainers. Reeds 45% verkoopt via tweedehandswinkels of -websites.

Een grote meerderheid van de respondenten (70% in Europa, 55% in België) vindt het essentieel dat merken bewust kiezen voor een ecologische aanpak. Veel Belgische consumenten zijn tweedehandsartikelen zoals kleding (61%), meubels en decoratie (55%), accessoires (47%), huishoudelijke apparaten (35%) en hightechproducten (32%) goed gezind. Voor merken is dit een mooie stimulans om de tweedehandsmarkt nog beter op te volgen.