Duurzaam van kop tot teen

door
Joris
Leestijd 1 min.

Tien jaar geleden vormde het begrip duurzaamheid slechts een verdwaalde voetnoot in de drukke agenda van de mode- en lifestyle business. Het fenomeen beperkte zich tot biokatoenen T-shirts, fake bont en enkele moedige groene pioniers. Vandaag kan je vrolijk uitpakken met tal van milieuvriendelijke outfits en attributen. Hoog tijd om enkele oude én nieuwe succesverhalen in de kijker te zetten.

1. Aveda

Beautymerk en eco-pionier Aveda gebruikt niet alleen eco-vriendelijke petflessen, het bedrijf produceert met 100% windenergie en maakt gebruik van natuurlijke en eerlijke ingrediënten. In de nieuwste Be Curly-verzorging bijvoorbeeld, een reinigende formule voor gekruld haar, is het hoofdbestanddeel babassu-olie. De Babassuzaden worden door vrouwen uit kleine Braziliaanse gemeenschappen verzameld en verkocht. Om de band met de babassu-telers te versterken, zorgde Aveda voor proper water en veilige afvalverwerking in de kleine dorpen.

 

 

 

2. Dick Moby

Het Amsterdamse zonnebrillenmerk Dick Moby pakt uit met milieuvriendelijke én trendy zonnebrillen. Oprichters en surfers Tim Holland en Robbert Wefers-Bettink ergeren zich al jaren aan de grote hoeveelheid plastic die in de zee ronddobbert en introduceerden brillen gemaakt van gerecycleerd plastic. 10 % van de inkomsten gaat naar onderzoek om op termijn een zonnebril te produceren die uit 100% gerecycleerd ‘zee'-plastic gemaakt is. Dick Moby steunt ook de Surfrider Foundation. In 2014 ruimde deze organisatie maar liefst 30 stranden op en verzamelde ze 20.000 liter ofwel 400 vuilniszakken plastic afval.

3. 8PM

Ook in modeparadijs Italië wordt nagedacht over de combinatie van stijlvolle kleding en duurzaamheid. 8PM produceert daarom alles in Italië om de hoogste kwaliteit de bieden met de minste kilometers. De collectie komt tot stand door gebruik te maken van gerecycleerde materialen. Vintage sjaals en vernieuwde militaire kleding krijgen een tweede leven. Door tenslotte enkel gebruik te maken van ecologisch leder, organische stoffen en natuurlijke vezels zoals zijde en wol krijgt de collectie een natuurlijke feel én look.

 

 

 

4. Knowledge Cotton Apparel

Na meer dan 40 jaar ervaring met biologisch katoen staat het Deense merk Knowledge Cotton Apparel garant voor een doorgedreven groen businessmodel. Het doel is modieuze kleding produceren dat tegen een stootje kan, gemaakt uit 100% biologisch katoen of gerecycleerde PET-flessen. Het handgeplukte katoen wordt verwerkt in een machine die de katoenvezels scheidt van het omhulsel en de zaden. De ongebruikte bestanddelen gaan niet verloren en worden verwerkt voor de voedselindustrie. De vezels worden tot draden gesponnen, geweven tot katoen en achteraf op een natuurlijke manier geverfd zonder chemicaliën.

 

 

5. Linda VS

Ook in de ledersector is er plaats voor eco-vriendelijke projecten. Zo lanceerde Linda van Stokkom haar eigen duurzaam label: Linda VS. Ze gebruikt enkel leder afkomstig van Deense stieren die een natuurlijke dood gestorven zijn.

Het onbewerkte leder wordt niet met chemicaliën bewerkt, maar wordt uren blootgesteld aan de zon om een unieke print te creëren. Om de tassen met de hand te assembleren werkt Linda VS samen met de Tilburgse stichting Kant Social Design, een sociaal platform dat vrouwen van alle culturen samenbrengt.

6. C&A

 

Om de hoeveelheid katoen voor één niet biologisch T­-shirt te telen, is maar liefst 2600 liter water nodig. Organisch katoen, de grondstof die C&A gebruikt voor haar biokatoenlijn, heeft dezelfde kwaliteiten als conventioneel katoen, maar is veel beter voor

het milieu. Het is gegarandeerd vrij van synthetische meststoffen, kankerverwekkende gifstoffen, moeilijk afbreekbare bestrijdingsmiddelen en het zorgt voor maar liefst vijf keer minder vervuild water. Hoewel de wereldwijde productie van organisch katoen daalt, hoopt de modeketen in 2020 tenminste 80% van de katoenlijnen te kunnen omzetten naar organisch.

 

 

7. Veja

Het schoenenlabel Veja wil een radicale verandering doorvoeren op het vlak van duurzame sneakers. Er is nog veel werk aan de winkel volgens oprichter Ghislain Morillion, maar Veja geeft het goede voorbeeld. Alle schoenen worden geproduceerd met Braziliaans biologisch katoen en natuurlijk rubber uit het Amazonewoud. De productie van de basismaterialen wordt verzorgd door 800 families die werken op een oude, ecologische manier zonder te vervuilen.

door Arne Rombouts