De filosofie achter het flesje

door
Joris
Leestijd 3 min.

Met een flesje van haar favoriete parfum kun je je moeder dit weekend onmogelijk teleurstellen. Het kiezen van de juiste geur is daarbij uiteraard cruciaal, maar ook het ontwerp van het flesje wint steeds meer aan belang. Metro ging een kijkje nemen in het atelier van Serge Mansau, de tachtigjarige Fransman heeft in zijn leven meer dan 250 iconische flesjes ontworpen en kan dus gerust een specialist ter zake genoemd worden.

De naam Serge Mansau doet wellicht geen belletje rinkelen, maar zijn beroemde parfumflesjes doen dat wel. Denk maar het frivole flesje van ‘La Petite Robe Noire' van Guerlain of het vrouwelijke ontwerp van ‘Miss Dior'. Andere bekende merken die pronken op het creatieve CV van deze veelzijdige kunstenaar zijn onder andere Dior, Kenzo, Lancôme en Estée Lauder.

We spreken hem in zijn atelier in een afgelegen buitenwijk van Parijs, waar elk detail in de ruimte creativiteit uit ademt. Van de schilderijen aan de muur, tot de theekopjes en het glaswerk op de tafel: alles in de kamer heeft deze artistieke geest zelf gecreëerd.

Hoe begin je aan het ontwerp van zo'n flesje?

«Elk parfum heeft zijn eigen persoonlijkheid. Ik probeer te achterhalen wat er zo bijzonder is aan een nieuwe geur en ik stem mijn ontwerp daarop af. Natuurlijk is er ook een zakelijk luik aan verbonden, ik creëer een nieuw flacon niet op m'n eentje. Daar komt nauw overleg bij kijken met het merk zelf. Zij vertellen me wat ze willen, en vervolgens stel ik hen enkele schetsen voor. Dat proces gaat door tot iedereen tevreden is.»

Je hebt intussen al zo'n 250 parfumflacons ontworpen. Betrap je jezelf op routine tijdens het ontwerpproces?

«Nee, integendeel. Elk nieuw project voelt voor mij opnieuw aan als een soort examen. Er zijn elke keer opnieuw zoveel nuances waar ik rekening mee moet houden, zodat elk flesje ook voor mezelf een verrassing is. Met sommige merken werk ik al jarenlang samen, waardoor het ontwerpproces meer een wisselwerking van ideeën geworden is. Een vergeten kiezel op mijn bureau en de welbekende rode klaproos vormden bijvoorbeeld een heel simpel begin van het toch wel iconisch flesje van Kenzo.»

Waar komt je inspiratie nog meer vandaan?

«Ik zoek graag naar poëzie en harmonie in het dagdagelijkse leven. Ik houd van contradicties en overdrijvingen. Ik probeer te kijken naar de wereld met de blik van een kind, enkel zo kan ik echt creatief zijn in mijn ontwerpen. Ik probeer me te verbazen over alles: woorden die op een boom gegraveerd zijn, een stuk drijvend hout, een steen met een speciale vorm… Zowat alles kan voor mij de aanzet vormen tot een nieuw ontwerp.»

En tot slot, heb je zelf een favoriete flesje?

«Absoluut: 'Organza' van Givenchy. Dat flesje heb ik mogen ontwerpen in een totale vrijheid. Maar ook 'Flower By Kenzo', het parfum dat dit jaar vijftien kaarsjes uit blaast en waarvoor ik maar liefst drie varianten ontworpen heb, behoort tot mijn favorieten. Er zijn natuurlijk ook ontwerpen waar ik minder tevreden over ben, maar die verdwijnen al snel uit mijn gedachten. Zodra ik met één kunstwerk klaar ben, richt ik mijn blik immers op het volgende project.»

door Mare Hotterbeekx