Consumenten willen natuurlijke cosmetica voor een gezonde huid, maar dat is niet altijd simpel

We dromen allemaal wel van een duurzame schoonheidsroutine, met respect voor onze gezondheid. Toch bevatten nog veel cosmetische producten bestanddelen die schadelijk zijn voor ons lichaam.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

De voorbije jaren pakken we schoonheid helemaal anders aan, en zeker sinds het begin van de gezondheidscrisis. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar producten die even deugdzaam zijn voor de huid als voor de planeet. Die fundamentele trend dwingt de industrie nu om zich aan te passen. Cosmeticamerken gaan het ene engagement na het andere aan om te voldoen aan de nieuwe verwachtingen van de consument op het vlak van transparantie en respect voor gezondheid en milieu.

Toch blijkt uit de meest recente studies dat cosmetica nog te veel bestanddelen bevatten die problematisch worden geacht. Het gaat daarbij om make-up maar onder meer ook om crèmes, douchegels, deodorants en tandpasta. Bovendien bevatten veel producten niet één maar meerdere problematische substanties. Sommige van die ingrediënten worden meestal in verband gebracht met ecologische problemen, andere kunnen de gezondheid in gevaar brengen, zoals allergenen, stoffen die de hormoonspiegel ontregelen, PFAS (de beruchte ‘eeuwige chemicaliën’), en kankerverwekkende of irriterende stoffen.

Meer transparantie

De vraag is dan ook hoe we kunnen weten wat we in werkelijkheid op ons lichaam en gezicht aanbrengen? Hoe kunnen we natuurlijke producten herkennen en onze huid echt verzorgen? Veel enquêtes wijzen uit dat consumenten steeds vaker overschakelen naar schone cosmetica, maar ook dat ze het jammer vinden dat er over bepaalde producten nog te weinig informatie beschikbaar is. En dat ze steeds meer transparantie eisen over de samenstelling van producten.

Het blijft dus helaas cruciaal om het etiket te lezen voor je iets koopt. Voor de consument zijn die formules echter niet per se leesbaar en begrijpbaar. Er bestaan gelukkig apps waarmee je in slechts enkele seconden een cosmetisch product kan beoordelen. Yuka of Inci Beauty ontcijferen bijvoorbeeld de lijst ingrediënten van cosmetica en halen er mogelijk schadelijke producten uit. Op die manier kunnen ze helpen om ons koopgedrag te veranderen.