Amber, Mayte en Jana startten een zaak dankzij TikTok: «Ik moest van mijn mama een lockdownhobby zoeken»

Hoe geef je als jonge ondernemer je bedrijf meer bekendheid? Dat kon al via Facebook en Instagram, maar nu ook via TikTok. Deze drie jongeren lanceerden hun business via deze app en dat werkte wonderwel.

door
Hannah Petitjean
Leestijd 3 min.

Warboek

Amber Vuylsteke is 22 jaar en drie jaar geleden start ze met ‘Warboek’. Naast het ondernemen, werkt ze fulltime. «Ik verkoop via mijn webshop zelfgemaakte postkaartjes met gedichten op. Klanten kunnen ook kiezen voor een persoonlijk gedicht dat ik dan voor hen schrijf. Daarnaast maak ik ook online illustraties, persoonlijk op maat. Mensen kunnen mij een foto sturen en ik zet dat dan om in een digitale tekening. De illustratie kan dan op een poster gezet worden of gewoon via mail verstuurd worden. De naam van mijn webshop komt van ‘warboel’, want ik schrijf eigenlijk gedichten om de chaos in mijn hoofd te doen verdwijnen. Zo is het uiteindelijk ‘warboek’ geworden. Ik vind TikTok een super leuk kanaal waar je veel bereik op hebt. De posts op mijn pagina zijn vooral filmpjes van achter de schermen. Mijn doelgroep is jongeren en zij zitten ook op deze app, dus was het voor mij eigenlijk een logische stap. Ik heb één levensdoel met ‘warboek’ en dat is een gedichtenbundel uitbrengen waarin mijn beste gedichten staan. Als dat ooit zou lukken, dan kan ik echt in vrede sterven.» (lacht)

Cases by Mayte

Mayte Reners is amper 13 jaar en heeft al haar eigen business ‘Cases by Mayte’. «Ik verkoop GSM-hoesjes die ik zelf bedruk. Daarnaast heb ik een aanbod aan andere GSM-accessoires zoals popsockets en AirPod-hoesjes en mondmaskers. Via TikTok kan je heel wat mensen bereiken, er zitten veel jongeren op van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik vind het daarom een goed platform om reclame te maken voor je bedrijf. Persoonlijk heb ik het ondernemen echt onderschat. Ik dacht dat het simpeler ging verlopen, dat de verkoop meer één per één ging zijn. Maar toen mijn account begon te groeien, was ik er elke dag wel mee bezig. Het meeste werk kruipt in het beantwoorden van aanvragen en het onderhouden van het account. Ook de combinatie met mijn studie, ik zit zelf nog maar in het tweede middelbaar, is ook wel een puzzel. Op normale schooldagen en in de vakanties lukt het, maar eens de examens eraan komen wordt het al moeilijker. Gelukkig krijg ik ook hulp van mijn ouders. Zij brengen de pakketjes naar de post en doen de boekhouding. In de toekomst hoop ik dat ik nog veel mensen kan bereiken en dat ‘Cases by Mayte’ nog verder kan groeien.»

My stichtly

Jana De Maré is 22 jaar en studente Klinische Orthopedagogie. Vorig jaar tijdens de eerste lockdown startte ze ‘my stichtly’ op. «Ik verkoop geborduurde kledij. Mensen kunnen hun kledij naar mij brengen en ik borduur er dan iets naar keuze op. Daarnaast heb ik ook zelf een eigen aanbod. Ik was eigenlijk eerst helemaal tegen TikTok, ik vond dat meer iets voor jongere kinderen. Maar ik zag dat steeds meer mensen ook een business via TikTok opstartten en toen heb ik besloten om mee op die kar te springen. De app is nu mijn grootste platform geworden en mijn mening over TikTok is helemaal veranderd. Tijdens de eerste lockdown heb ik het borduren ontdekt omdat ik van mijn mama een hobby moest zoeken. Eerst borduurde ik op cirkels. Sinds januari dit jaar ben ik student-ondernemer en begon ik te verkopen. Er kruipt wel veel werk in, ik ben van ’s ochtends tot ’s avonds aan het werk. Op een bepaald moment kreeg ik zoveel aanvragen binnen, dat ik zelfs een order-stop heb moeten invoeren. Ik hoop er ooit mijn hoofdberoep van te kunnen maken met een eigen atelier en winkeltje. Maar dat is wel echt voor de verre toekomst.»