Fairebel lanceert nieuwe, duurzamere verpakking voor melk

Fairebel lanceert een nieuwe verpakking voor zijn melkproducten. De productie van de nieuwe melkkartons stoot 36 procent minder CO2 uit. De melkkartons bestaan voornamelijk uit karton en plastic op basis van rietsuiker. De verpakking is voor 87 procent plantaardig, bij de vorige verpakkingen was dat nog 65 procent. «We willen melk verkopen, maar ook een filosofie», zegt voorzitter Erwin Schöpges.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Voor de nieuwe verpakking, die vanaf nu in de rekken ligt, werkt Fairebel samen met de coöperatieve melkfabriek Luxlait en de verpakkingsproducent Tetra Pak. De melkkartons zijn 100 procent recycleerbaar. Door fossiele kunststoffen te vervangen door plastic op basis van rietsuiker zou jaarlijks tot 180.000 kilogram plastic minder gemaakt moeten worden. Ook de plastic omverpakking van de melkkartons wordt vervangen door karton. «We zullen niet alle problemen van de planeet oplossen, maar wij zijn een antwoord», aldus Schöpges.

Faire prijs

Volgens Fairebel dekt de vergoeding die melkboeren krijgen voor hun zuivelproducten vaak hun productiekosten niet. «De gevolgen zijn duidelijk zichtbaar: steeds meer familiebedrijven verdwijnen en jonge landbouwers geven er vaker de brui aan», zegt Schöpges.

Hendrik Van den Haute, een van de eerste boeren die zich aansloot bij Fairebel, leerde naar eigen zeggen om zijn product te verkopen, eerder dan het weg te geven. Fairebel bepaalt eerst de kostprijs van de melk voor de boer, vervolgens krijgt elke schakel in de keten een eerlijke marge en daauit volgt een faire prijs voor de consument, aldus Van den Haute.

Fairebel is een Belgische melkcoöperatieve en werd elf jaar geleden opgericht door melkboeren. Fairebel ging van start met acht landbouwers, maar telt ondertussen 550 landbouwcoöperanten. In 2020 verkocht de coöperatieve meer dan twaalf miljoen liter melk in België. Intussen is het assortiment van melkproducten uitgebreid met appelen, peren en rundvlees.

Fairebel lanceert dinsdag ook een nieuwe campagnevideo, waarin mensen elkaar omhelzen. Op het einde krijgt ook een koe een aai. «Fairebel omarmt onze planeet voortaan nóg inniger», luidt de slogan.