Deze nieuwe bankapp wil klant bewust maken van ecologische voetafdruk

Banx, de nieuwe bankapp die door Proximus en Belfius gezamenlijk werd ontwikkeld, onderscheidt zich van andere Belgische bankapps door de nadruk op duurzaamheid, zo bleek dinsdag bij de voorstelling van het project. Het is de bedoeling om de klant inzicht te geven in de ecologische voetafdruk van zijn consumptiepatroon, door bij elke uitgave of belegging die hij doet de CO2-uitstoot te berekenen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de expertise van het Zweedse Doconomy.

door
Redactie Online
Leestijd 3 min.

De lancering van Banx werd ongeveer anderhalf jaar geleden aangekondigd. Sindsdien is de wereld drastisch geëvolueerd, met name door de coronapandemie. Die heeft de digitalisering versneld en in Europa een bewustzijn gecreëerd rond het belang van eigen technologische en industriële innovatie, verklaarde Guillaume Boutin, de topman van Proximus dinsdag. Ook de problematiek rond het klimaat is actueler dan ooit.

«Niet belerend»

De nieuwe bankapp Banx speelt in op deze uitdagingen: ze is 100 procent digitaal en volledig lokaal ontwikkeld. Er wordt ook samengewerkt met Belgische partners. Maar misschien wel het meest vernieuwende is de nadruk op duurzaamheid. De klant krijgt inzicht in de klimaatimpact van zijn consumptiepatroon. «We willen niet belerend zijn, maar mensen wel bewust maken en inspireren tot duurzame keuzes», klonk het dinsdag.

De app maakt gebruik van technologie van Doconomy dat op financiële transacties, maar ook op dagdagelijkse producten een CO2-label plakt. Het bedrijf verwerkt nu al wereldwijd 90 miljoen berekeningen per maand. Klanten van Banx die bijvoorbeeld een vliegtuigticket boeken, zullen te zien krijgen hoeveel uitstoot die trip genereert. Voor andere betalingen zoals de aankoop van een koffie of een koelkast, zal veeleer gewerkt worden met CO2-gemiddelden.

Matthias Wikström, de topman van Doconomy: «Onze technologie is nog niet 100 procent perfect, maar het is wel een belangrijk startpunt. We lopen een marathon en geen sprint. Dankzij technologische innovatie en hoeveelheid data is het nooit makkelijker geweest om zijn consumptiegedrag te veranderen», merkte hij op.

Volgens Marc Raisière, topman van Belfius, is de samenwerking tussen Proximus en Belfius «uniek in Europa en misschien wel in de wereld». Twee grote Belgische merken combineren hun sterktes. Proximus is ook het eerste telecombedrijf ter wereld dat samenwerkt met Doconomy.

Twee formules

Banx staat open voor iedereen, dus niet alleen voor de huidige klanten van Proximus of Belfius. Klant worden kan volledig digitaal en neemt slechts enkele minuten in beslag. De app biedt twee formules aan: een gratis model met één rekeningnummer en één contactloze debetkaart en de betalende optie (6,5 euro per maand), met extra rekeningen en betaalkaarten inbegrepen. Klanten kunnen ook beleggen in duurzame fondsen van Belfius, vanaf 25 euro per maand.

Elke nieuwe klant krijgt de keuze om via partners Natuurpunt en Natagora een boom te planten of een duurzaam project te steunen. Trouwe klanten worden beloond met punten bij elk gebruik van de app, die vervolgens ingeruild kunnen worden voor kortingen bij een van de ecologische partners.

Banx is niet het enige samenwerkingsproject tussen Proximus en Belfius. In maart startte Belfius een test met «Beats», waarbij bankklanten konden intekenen op een gepersonaliseerd telecomaanbod. Dit project zal volgende maandag algemeen worden gelanceerd voor alle Belfius-klanten, zo kondigde Marc Raisière dinsdag aan. De details van het aanbod zullen dan worden bekendgemaakt.