Piccadilly Circus in Londen enkele maanden zonder reclameschermen

door
Belga
Leestijd 1 min.

Piccadilly Circus in Londen zal er de komende maanden wat minder flitsend uitzien. De gigantische reclameschermen op het plein werden maandag immers uitgezet. Ze worden de komende maanden vervangen door "het grootste enkelvoudige digitale scherm van Europa", aldus LandSecurities, de eigenaar van de publiciteitsruimte. Het is de langste periode dat het plein het zonder zijn lichtgevende reclame moet stellen sinds de Tweede Wereldoorlog. De zes schermen op de hoek van Piccadilly en Regent Street vertonen al meer dan een eeuw reclameboodschappen. De komende maanden zal er echter alleen een reclamedoek hangen, tot in de herfst het nieuwe scherm voor het eerst oplicht.

Op het nieuwe scherm, dat in maximaal zes delen kan worden opgesplitst, zullen behalve reclame ook nieuws, sport en weersverwachtingen gepubliceerd worden. Elk jaar passeren 100 miljoen mensen op Piccadilly Circus.

Het eerste bedrijf dat reclame maakte op het Londense plein was het Franse Perrier in 1908. Coca-Cola is er aanwezig sinds 1954. Sinds WOII werd de lichtgevende reclame enkel uitgeschakeld voor begrafenissen (van Winston Churchill in 1965 en van prinses Diana in 1997) of milieucampagnes, of tijdens stroomonderbrekingen.

De schermen bestonden eerst uit gloeilampen, later uit neonlichten, en sinds 2011 uit ledlampen.

Bron: Belga