Meet Tifogroup

Wat is Bizidee?

Bizidee is een wedstrijd die op zoek gaat naar startups met een ondernemersdroom en een goed ondernemingsplan. Tifogroup is 1 van de 8 geselecteerde kandidaten voor deze editie !

Wat is Tifogroup?

Tifogroup is een startup die virtuele voetbalgames maakt voor de (in eerste instantie) Belgische voetbalsupporter. Hierbij plaatsen we noch de spelers, noch de clubs centraal maar de supporters omdat wij geloven dat de kracht en het succes van de (inter)nationale voetbalsector bij hen ligt. Toch worden de supporters te vaak gezien als een passieve bron van inkomsten terwijl zij als community een enorme macht kan vertegenwoordigen in de voetbalwereld. Tifogroup zet daarom het supportersgevoel centraal in zijn virtuele games zodat de stem van de supporters gehoord kan worden. Op deze manier wil Tifogroup niet alleen de kloof verkleinen tussen de clubs en de supporters maar ook de interactie tussen beide partijen vergroten.

Met deze missie in gedachten werd Tifoman ontwikkeld. Tifoman is een virtuele voetbaluitdaging waarbij de speler virtuele aandelen kan kopen van verschillende clubs in de Jupiler Pro League. De speler doet hiervoor beroep op zijn voetbalkennis om zijn portefeuille samen te stellen. Spelen die clubs daarwerkelijk goed? Dan stijgt het rendement van jouw aandelen. In het andere geval daalt het rendement. Hoe beter het inzicht van de speler, hoe hoger zijn totaalrendement zal zijn en hoe hoger zijn positie in het klassement. De beste spelers worden beloond met mooie prijzen. Om de koers van de verschillende aandelen te bepalen hebben wij afgelopen 2 jaar een algoritme uitgewerkt dat kan antwoorden op de vraag: “Is een voetbalsupporter gelukkig met het voetbal dat zijn ploeg brengt?”. Zo kunnen we het supportersgevoel bij elke club meten.

Dit spel werd reeds ontwikkeld en wordt momenteel getest door een testgroep van een vijftigtal spelers. We willen hier echter nog een ecosysteem voor de supporters aan toevoegen. Wanneer supporters naar een wedstrijd kijken, kunnen ze actief punten geven aan & commentaar geven op bepaalde situaties in de wedstrijd als ook op de spelers. Dit kan zowel live op TV als in het stadion zelf. Opmerkelijke zaken kunnen we zelfs in het stadion zelf gaan weergeven (bijvoorbeeld op het scorebord) zodat de interactie tussen de club en de supporters nog groter wordt. Hoe dichter het commentaar & de punten bij de realiteit liggen, hoe beter de supporter zal beloond worden. De virtuele munten die hij daarvoor ontvangt kan hij opnieuw gaan gebruiken om aandelen te kopen van verschillende clubs. Daarnaast gebruiken we de informatie van de supporters als nieuwe parameter voor het algoritme dat het supportersgevoel meet.

Ten slotte kunnen spelers met hun verdiende munten niet alleen het beursspel spelen, we voorzien ook een resem aan prijzen waarvoor ze hun munten kunnen inzetten. Hoe beter je speelt, hoe hoger het aantal munten en hoe meer kans je dus maakt op mooiere prijzen.

De ontwikkeling van dit ecosysteem zit in de opstartfase en zal mee onderzocht worden door een professionele onderzoekspartner. De interesse van de supporters, clubs én sponsors is al aanwezig wat pleit voor de toekomst van Tifoman in binnen en buitenland.
Clubs hebben nood aan meer interactie met hun supporters en als ze hun voornaamste sponsors daarbij kunnen betrekken komen we niet tot een win-win maar een win-win-win situatie.

Keer terug naar de overzichtspagina en stem op jouw favoriete kandidaat!

Meer weten over deze kandidaat?

Website

Contact Mail: [email protected]

Facebook

Instagram

Linkedin

Youtube

Vimeo