BIZAR. Australië in de ban van nieuwe complottheorie na overstromingen

In Australië doet een nieuwe complottheorie de ronde na weken van stortregens en dodelijke overstromingen: piloten van een Australische luchtvaartmaatschappij zouden enkele van de zware overstromingen zélf veroorzaakt hebben. De luchtvaartmaatschappij kreeg al een hondertal bedreigingen.

Accepteer cookies om deze inhoud weer te geven.
door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

De theorie gaat als volgt: piloten van luchtvaartmaatschappij Handel Aviation doen aan «wolken zaaien», een techniek waarbij chemicaliën in de wolken worden verstoven om regen te veroorzaken. Zo zouden enkele piloten, volgens de aanhangers van deze theorie, op 31 maart een tweede zondvloed veroorzaakt hebben in de stad Lismore in New South Wales.

‘Wolken zaaien’

Een Australische luchtvaartmaatschappij heeft een honderdtal bedreigingen ontvangen als gevolg van een complottheorie volgens dewelke haar piloten enkele van de zware overstromingen zouden hebben veroorzaakt die het land momenteel teisteren. In bepaalde publicaties op internet wordt beweerd dat piloten van Handel Aviation op 31 maart een tweede zondvloed veroorzaakten in de stad Lismore in New South Wales door aan zogenaamd «wolken zaaien» te doen. Dat is een techniek waarbij chemicaliën in de wolken worden verstoven om regen te veroorzaken.

«Een piloot van Handel Aviation in een Cessna 210N Centurion VH-JIL deed vandaag aan wolken zaaien boven Lismore South en Ballina, terwijl hij onder hem nochtans de massale overstromingen kon zien», luidde het in een van de berichten. De vliegroute van de VH-JIL van Handel Aviation boven de overstroomde gebieden werd ook online gedeeld door de Australische modeontwerpster Alice McCall, die beweerde dat het vliegtuig chemicaliën verspreidde om «de regen te activeren».

Getroffen gebieden in kaart brengen

Een verantwoordelijke van Handel Aviation verklaarde al dat het bedrijf niet aan wolken zaaien deed. Het door de complottheorie geviseerde vliegtuig was daarentegen ingezet om beelden te maken voor luchtkaarten in opdracht van het Australische cartografische bedrijf NearMap, klonk het. NearMap bevestigde intussen dat de foto’s die werden genomen door Handel Aviation door hen besteld waren en moesten dienen om de getroffen gebieden in kaart te brengen voor verzekeraars en hulpdiensten.

Hoewel de luchtvaartmaatschappij op zijn website duidelijk het doel van de uitgevoerde vluchten uitlegt, hebben de valse beweringen op het internet al geleid tot meer dan honderd bedreigingen aan het adres van Handel Aviation. «We hebben een aantal zeer gewelddadige bedreigingen ontvangen, zoals ’we kennen de namen van de piloten, we weten waar jullie wonen, jullie gaan hiervoor de prijs betalen’, dat soort dingen», aldus een verantwoordelijke van Händel aan AFP.