Steeds meer ‘groene’ jobs, maar werkzoekenden zijn minder enthousiast

Het aantal vacatures dat wordt aangeboden om duurzaamheid en diversiteit te bevorderen en om klimaatverandering tegen te gaan, blijft toenemen. Indeed, wereldwijd en in België de grootste vacaturesite, analyseerde vacatures die zijn opgesteld voor deze groene banen. Daaruit blijkt dat het aanbod nooit eerder zo toenam als in het voorbije jaar. Opvallend: werkzoekenden lijken echter in afnemende mate te zoeken naar deze jobs.

door
Redactie Online; Indeed
Leestijd 2 min.

Het aantal groene banen op Indeed is in het afgelopen jaar met 55% toegenomen. Ten opzichte van september 2017 is het aantal vacatures zelfs verdrievoudigd. Onder een vacature voor een ‘groene baan’ verstaat Indeed een vacature met woorden als ‘duurzaamheid’, ‘klimaatverandering’, en ‘biodiversiteit’ in de hoofdtekst of titel van de vacature.

«Niet alleen een activist bij een milieuorganisatie telt als groene baan», zegt Arjan Vissers, verantwoordelijk voor de strategie bij Indeed. «Ook een job bij een duurzame organisatie in de financiële sector is een voorbeeld van een groene baan. Mijn verwachting is dat het aantal groene banen in de nabije toekomst blijft stijgen. De doelstellingen om lagere CO2-emissies te halen en de bijhorende energietransitie te realiseren, zullen meer groene vacatures opleveren. Bedrijven voelen bovendien meer en meer de noodzaak om maatschappelijk verantwoord beleid te voeren, en hun personeelsbeleid is daar onderdeel van.»

Misleiding op de loer voor werkzoekenden

Vissers roept werkgevers wel op om niet te makkelijk te denken over het gebruik van dit soort termen in vacatureteksten. «Het zou kunnen dat door de huidige krapte op de banenmarkt werkgevers gebruikmaken van allerlei duurzame doelstellingen en termen in een vacature, om zo te proberen de aandacht van potentiële werknemers te trekken. Duurzaamheid, MVO en ecologie zijn actuele thema’s waarvan ook de aandeelhouders wakker liggen en dus moeten bedrijven zich hierop oriënteren», aldus Vissers.

Bedrijven moeten echter opletten dat het niet de kant op gaat van greenwashing en dat een baan ook echt ‘groen’ is. Hoe meer de vacaturetekst overeenkomt met de daadwerkelijke inhoud en doelstellingen van een functie, hoe beter de uiteindelijke match met een kandidaat en diens verwachtingen.

Populariteit onder werkzoekenden neemt over de jaren toe

Sinds september 2017 is het aantal zoekopdrachten naar groene banen met de helft toegenomen. Maar jaar na jaar werd die interesse bij werkzoekenden kleiner. Ten opzichte van een jaar geleden is het aantal zo goed als gelijk gebleven (nauwelijks 8% meer). «In tijden van crisis zijn wellicht andere factoren dan duurzaamheid doorslaggevend bij het zoeken naar een baan, zoals werkzekerheid. Toch is het opvallend hoe dit afsteekt tegen de extra nadruk die werkgevers blijven leggen op hoe ‘groen’ een job is», besluit Vissers.