Metro zet in op groenere distributie dankzij Urbeez

Sinds het voorjaar werkt Metro samen met de Belgische start-up Urbeez. In de drie grote Brusselse stations worden onze kranten nu geleverd met 100% elektrische voertuigen.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Je kunt je waarschijnlijk moeilijk voorstellen welke reis deze krant heeft afgelegd vooraleer jij ze uit de display neemt. Om 20u, zodra de redactie en lay-out de laatste hand hebben gelegd aan de krant, wordt ze naar de drukkerij in Nijvel gestuurd. Enkele uren later komt het hele distributienetwerk in actie om de 150.000 exemplaren van Metro af te leveren in heel België.

Sinds 1 april zorgt de Belgische start-up Urbeez voor de levering van Metro in de drie grootste Brusselse stations: Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Brussel-Noord. Het principe? 100% elektrische leveringen die de CO2-uitstoot verminderen en de verkeersopstoppingen in de stad verlichten.

100% elektrisch

Urbeez is nog een piepjong bedrijf, dat in 2020 gelanceerd werd. Sindsdien is het uitgebreid naar Luxemburg en naar hoofdsteden als Parijs en Amsterdam. Vandaag bezorgen meer dan 250 koeriers elke dag allerlei pakjes, boodschappen én Metro-kranten voor Urbeez. De vloot van 100% elektrische voertuigen bestaat uit zowat 100 fietsen, tientallen scooters en enkele bestelwagens. Die worden niet willekeurig gekozen: «Het gaat erom de juiste voertuigen aan de juiste vraag toe te wijzen en het wagenpark te optimaliseren», legt Angelino Capretti, de oprichter van Urbeez, uit.

Respect voor het milieu én de koeriers

Urbeez’ prioriteit was een milieuvriendelijke levering. Dat is gelukt. Voor het opladen van de voertuigen vertrouwt de start-up op het netwerk van elektrische laadpalen op groene energie, dat volop uitgerold wordt. De nieuwe manier van leveren draagt ook bij tot de bestrijding van de fileproblemen in stadscentra, dankzij het gebruik van verschillende voertuigen die zijn aangepast aan het te leveren pakket. Een ander voordeel is dat de magazijnen van Urbeez midden in de stad liggen, vaak in parkeergarages, zo dicht mogelijk bij bedrijven en hun klanten. Hierdoor kunnen leveringen snel en efficiënt gebeuren.

Tot slot staan naast het milieu tevens menselijke en sociale aspecten centraal in de aanpak van Urbeez. Hun model is dus het tegenovergestelde van dat van enkele bekende bedrijven die gespecialiseerd zijn in maaltijdbezorging. «Al onze bezorgers hebben een arbeidscontract en een verzekering. Ze worden bovendien opgeleid», aldus Urbeez.