Meer dan 5.000 verkeersdoden per jaar in EU te wijten aan alcohol

Meer dan 5.000 van de 25.000 verkeersdoden per jaar in de Europese Unie zijn te wijten aan alcohol. Dat staat in een nieuw rapport van de Europese organisatie voor verkeersveiligheid ETSC.
door
Belga
Leestijd 2 min.

Eerst het goede nieuws. Het aantal dodelijke verkeersongevallen waarbij er alcohol in het spel was, is de laatste tien jaar sterk gedaald. Dat gebeurde ongeveer aan hetzelfde tempo waarmee andere verkeersongevallen teruggedrongen werden. Al zijn er ook landen waar het aantal ongelukken met alcohol een pak minder sterk daalde dan de incidenten zonder, zoals Slovakije, Griekenland en Roemenië.

Ons land zit volgens de cijfers van de European Transport Safety Council aan de goede kant van het spectrum. Ongevallen met alcohol daalden hier ongeveer 7% sneller dan de ongelukken zonder.

In de hele Europese Unie vielen in 2016 meer dan 25.600 dodelijke verkeersslachtoffers, een kwart daarvan had te maken met chauffeurs die een glaasje teveel ophadden. De ETSC schat dat zeker 5.120 verkeersdoden voorkomen hadden kunnen worden als alle bestuurders in 2016 nuchter waren geweest.

Strengere controles

«De Europese Unie is wereldwijd de regio waar het meest alcohol wordt geconsumeerd. Het blijft een significant probleem voor verkeersveiligheid in de EU en vraagt om speciale aandacht van beleidsmakers in Europa», klinkt het in het rapport.

De organisatie vindt dan ook dat er strenger gecontroleerd mag worden. In veel lidstaten controleert de politie niet genoeg op alcohol in het verkeer, of hebben bestuurders niet het gevoel dat ze het risico lopen om gevat te worden. In ons land denkt ongeveer 15% van de chauffeurs dat de kans groot of heel groot is dat ze tijdens een alledaags ritje zullen moeten blazen, terwijl het Europese gemiddelde op 18% ligt.

Zero-tolerance

Verder vraagt de ETSC dat lidstaten een nultolerantie opleggen voor rijden onder invloed, wat neerkomt op een drempel van 0,2 promille, en dat er meer wordt ingezet op sensibilisering. Tot slot moeten de lidstaten erover nadenken om alcoholsloten verplicht te maken in bussen, vrachtwagens en bestelauto's. In ons land zullen bestuurders die vanaf deze zomer nog betrapt worden met een alcoholgehalte van 1,8 promille of meer, verplicht een alcoholslot moeten laten installeren. Voor recidivisten ligt de drempel op 1,2 promille.