Handelsfederaties pleiten voor sperperiode

De handelsfederaties zijn niet te vinden voor het voorstel van Kris Peeters (CD&V) om de sperperiode af te schaffen. «De solden zijn voor ons heel belangrijk en de sperperiode is daarbij een goede locomotief», klinkt het bij Comeos
door
Belga
Leestijd 2 min.

De sperperiode is de periode voor de solden waarin winkels geen kortingen mogen geven. Omdat het principe in de praktijk toch niet gerespecteerd wordt, stelt minister van Consumentenzaken Kris Peeters voor om er komaf mee te maken. Handelsfederaties Comeos, NSZ en Unizo zijn daar niet voor te vinden.

«We willen liever niet dat de sperperiode wordt afgeschaft», aldus Comeos-woordvoerder Hans Cardyn. «Voor ons zijn de solden in januari en juni heel belangrijk. De sperperiode is daarbij een goede locomotief. We vrezen dat ook de solden in het gedrang zullen komen als de sperperiode verdwijnt», klinkt het.

"Merkwaardig en onbegrijpelijk"

Ook Unizo is het voorstel weinig genegen. «Het is heel merkwaardig en onbegrijpelijk dat Peeters op eigen initiatief de sperperiode wil afschaffen. Niemand is daar vragende partij voor, ook de grote ketens niet», verduidelijkt Mien Gillis, expert retail bij de ondernemersorganisatie. Bovendien vrezen de handelaars dat er het hele jaar door korting zal worden gegeven. Zo is er in het najaar bijvoorbeeld eerst de ‘terug naar school'-korting, waarna de ‘mid season sales' volgen, net zoals ‘black friday'. «Volgens de handelaars is het niet meer houdbaar zo, zeker omdat de marges al klein zijn», klinkt het.

«Consumenten zullen niet meer in staat zijn om te zien of het gaat om echte kortingen of niet», stelt het NSZ. De ondernemersorganisatie pleit voor het behoud van de sperperiode met een duidelijke regelgeving over wat er wel en niet mag op vlak van kortingen.