COVID-19 deed contactloos betalen doorbreken

De consumenten in België hebben sinds de uitbraak van het coronavirus dit voorjaar het contactloos betalen omarmd. Het aantal Belgen dat al eens contactloos betaalde met de bankkaart of smartphone is op een jaar tijd meer dan verdubbeld. Dat besluit Bancontact Payconiq Company uit een rondvraag in september bij 1.000 Belgen.
door
camille.van.puymbroeck
Leestijd 2 min.

Bijna drie kwart (72%) van de ondervraagden gaf aan al eens contactloos betaald te hebben door hun bankkaart tegen een betaalterminal te houden of met hun smartphone een QR-code te scannen. Vorig jaar was dat nog maar een derde. En 43% zegt intussen minstens een keer per week te betalen door de bankkaart tegen de terminal te houden, zonder de pincode te moeten intikken.

Hygiëne

De groei is niet echt verrassend. Sinds de uitbraak van het coronavirus wordt contactloos betalen gepromoot als hygiënisch betaalmiddel. De limiet voor contactloos betalen zonder dat je je pincode moet intikken, werd ook opgetrokken van 25 naar 50 euro.

Meer respondenten gaven ook aan vertrouwen te hebben in contactloos betalen zonder pincode: 59%, tegenover 37% in 2019. Al is tegelijkertijd ook 59% nog altijd van mening dat een pincode verplicht zou moeten zijn bij niet-cashbetalingen. In 2019 was dat wel nog 74%.

Cash minder populair

Een van de 'slachtoffers' van de groei van contactloos betalen is het cash geld. Waar vorig jaar nog drie kwart minstens een keer per week met biljetten en/of munststukken afrekende, is dat dit jaar gedaald naar 57%. En voor het eerst zouden vrienden op restaurant vaker een betaalapp gebruiken om onderling af te rekenen dan hun portefeuille boven te halen. Het percentage respondenten dat denkt dat cash geld binnen tien jaar niet meer bestaat, is gestegen van 32% in 2019 naar 46% dit jaar.